بررسی شیوههای ارتباط اقناعی (استنباط از متون اسلامی و متون ادبیات پایداری)
(ندگان)پدیدآور
علوی, سیدحمیدرضابصیری, محمدصادقرفیعی, محیاعربنژاد خانوکی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کارکرد اصلی رسانهها، متقاعدسازی و اقناع است. در عین حال دشواری اقناع و تأثیرگذاری بر دیگران، بر کسی پوشیده نیست. در این پژوهش گزیدهای از روشها و اصول اقناع از متون اسلامی و همچنین متون ادبیات پایداری به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی استخراج گردیده است؛ اصل زمینهیابی یا توجه به گفتمان، اصل بیطرفی، اصل تدرج و اصل همگامی به عنوان چهار اصل مهم اقناع ذکر گردیدهاند. روشهای استدلالی، مقایسهای، سؤالی، تمثیلی و تشبیهی، طنز، شِکوه، تقدیس و استفاده از اسطورهها ازجمله شیوههای پیشنهادی در این پژوهش بوده که با توجه به گفتمان غالب در حوزۀ فردی  و اجتماعی به استفاده از آنها توصیه شده است. در نتیجه اقناع مؤثر، شیوهای برآمده از گفتمان و در عین حال مؤثر بر گفتمان خواهد بود. علاوه بر آن در مواردیکه استفاده از روشهای مذکور ثمربخش نبود، برای جلوگیری از پیشروی گفتمان رقیب، روشهایی چون تقبیح و مجادله پیشنهاد میگردد؛ این روشها به عنوان متمم و تکملهای برای شیوههای اقناعی، محسوب میشوند.
کلید واژگان
اقناعاصول اقناع
روشهای اقناع
گفتمان
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرماناستاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه شهید باهنرکرمان
شاپا
2008-87602538-2632




