مرور دوره 9, شماره 3 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
- 
ابعاد مسئلة معنا از دیدگاه فلسفی (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2008-10-22)مسئلة معنا از مسائل غامض زبانشناسی و فلسفی است. در این نوشتار که سبک و سیاقی فلسفی دارد، سعی میشود تا به برخی از پیچیدگیهای مسئلة معنا اشاره شود. ابتدا با تأملاتی کلی دربارة معنا، سؤالاتی دربارة آن طرح میشود تا برخی ...
 
- 
دیالکتیک و معنا (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2008-10-22)برای صورتبندی مسئلة «معناپژوهی ارشاد اسلامی»، بررسی دیدگاههای متفاوت دربارة معنا ضرورت دارد. در این نوشتار به رابطة میان «دیالکتیک»[1] و «معنا» میپردازیم، با این امید که در انتها، بررسی این رابطه ما را در دستیابی به ...
 
- 
تحول تاریخی مفاهیم (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2008-10-22)] برای معناپژوهیِ واژة «ارشاد» میتوان یک فرهنگ فارسی ـ عربی را گشود و معنای آن را استخراج کرد. اگر بخواهیم بیشتر بررسی کنیم، میتوانیم در فرهنگهای دیگر فارسی ـ عربی، معنای این واژه را جستوجو کنیم. این راهی ساده و البته ...
 
- 
آشنایی با مکاتب معناشناسی معاصر (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2008-10-22)جریانهای معناشناسی معاصر را میتوان به دورة متقدم و دورة متأخر تقسیم کرد. در دورة متقدم که جریانهای معناشناسی، خصوصاً در اروپای غربی، متأثر از دیدگاههای سوسور است، مکاتب معرفیشده عمدتاً در تکمیل دیدگاههای او حرکت ...
 
- 
نگاهی دوباره به ارشاد اسلامی: رویکردی تربیتی (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2008-10-22)هرچند میتوان ادعا نمود که مفاهیم اساسیِ دینی معنای حقیقی و ثابتی دارند اما همواره، معانیِ واژهها، در طی زمان، دستخوش تغییرات فراوان میشود و یک واژه، در همة حالات به یک معنا بهکار برده نمیشود. به عبارت دیگر این، نحوة ...
 
- 
مطالعة معنا در سنت اسلامی (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2008-10-22)توسعة روزافزون علوم جدید در غرب و آشنایی اندیشمندان و دانشپژوهان مملکت اسلامی ما با این دستاوردها، این پیشفرض را به وجود آورده است که در دانش نظری و علوم و فناوریهای گوناگون، هیچ نظر یا دیدگاهی در سنت فکری ایرانی ـ ...
 



