• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سوخت و احتراق
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سوخت و احتراق
    • دوره 13, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل‌سازی اثر نانولوله‌های کربنی عامل دار حاوی اکسیژن، اضافه‌شده به مخلوط سوخت دیزل، بیودیزل و بیواتانول بر عملکرد و آلایندگی یک موتور دیزل با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی

    (ندگان)پدیدآور
    شاکری, لیلااصغری, علیتقی زاده علی سرایی, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    557.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده: ترکیب سوخت‌های زیستی مانند بیودیزل، بیواتانول و نانولوله‌های کربنی به‌عنوان کاتالیزور به سوخت دیزل سبب عملکرد بهتر موتور و کاهش آلایندگی‌ها می‌شود. در تحقیق حاضر، برای تهیه سوخت‌های موردنیاز آزمایش، ابتدا به نسبت 5% نانولوله ­های کربنی عامل ­دار حاوی اکسیژن به سوخت دیزل اضافه شد. سپس نانولوله‏ های کربنی عامل دار با گروه اکسیژن‌دار COOH (غلظت‌های 30، 60 و ppm90) در دو سطح بیواتانول 3 و 6 درصد، با دیزل خالص و بیودیزل 5٪ ترکیب شد. آزمایش‏ ها در سه تکرار انجام شدند. در این تحقیق، مدلی با شبکه عصبی چندلایه الگوریتم یادگیری پس­ انتشار خطا روبه‌جلو (FFBP) برای تخمین عملکرد موتور ارائه شد نوع سوخت، دور موتور، چگالی، گرانروی، ارزش حرارتی سوخت، فشار چندراهِ ورودی، مصرف سوخت، دمای گازهای خروجی، دمای روغن، اکسیژن موجود در گازهای خروجی، رطوبت و فشار نسبی هوای محیط به‌عنوان پارامترهای لایه ورودی یا مستقل و عملکرد و آلایندگی موتور به‌عنوان پارامترهای لایه خروجی در نظر گرفته شدند. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از شبکه عصبی مصنوعی، انتشار آلایندگی‌های CO و UHC و مصرف سوخت ویژه کاهش یافت اما در انتشار NO_x شاهد افزایش بودیم. شبکه تشکیل‌شده با تابع آموزش سیگموئیدی به دلیل اینکه میزان R^2 و MSE بهتری نسبت به شبکه ‏های تشکیل‌شده خطی و تانژانت هیپربولیک، به‌عنوان مدل بهینه معرفی شد. درمجموع می‏توان بیان کرد که شبکه‏ عصبی مصنوعی توانایی مناسبی را در شبیه ‏سازی داده‏ ها و بررسی ضریب حساسیت آن‌ها نشان داده است.
    کلید واژگان
    عملکرد موتور
    آلاینده‏ های موتور
    نانو لوله کربنی
    مدل‏ سازی با شبکه عصبی مصنوعی
    آلایندگی حاصل از احتراق

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    انجمن احتراق ایران
    سازمان پدید آورنده
    فارغ التحصیل مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشگاه علوم کشاورزیو منابع طبیعی گرگان
    عضو هیات علمی / دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
    دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

    شاپا
    2008-3629
    URI
    http://www.jfnc.ir/article_111010.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/67676

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب