تاثیر ترکیب گاز سنتزی تولید شده به روش گازسازی زیست توده بر عملکرد و آلاینده-های یک موتور RCCI دیزل-گاز سنتزی
(ندگان)پدیدآور
یاری, مرتضیکوششی, نویدصابری مهر, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گاز سنتزی می تواند گزینه مناسبی در موتورهای اشتعال تراکمی کنترل واکنشی باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی عددی تاثیر گازهای سنتزی با ترکیبات متفاوت بر عملکرد موتور و آلاینده های آن در یک انرژی ورودی ثابت است. بر همین اساس، سه گونه متفاوت از گازهای سنتزی تولیدشده توسط روشهای گازسازی، برای مقایسه با گاز سنتزی شبیه سازی شده مرکب از هیدروژن و مونوکسیدکربن خالص، انتخاب شده اند. با توجه به نتایج به دست آمده، استفاده از گاز سنتز خروجی از گازسازها در موتورهای یادشده منجربه کاهش تولید اکسیدهای نیتروژن درازای افزایش تولید دوده، مونوکسیدکربن و هیدروکربن های نسوخته و کاهش بازده ناخالص اندیکاتوری نسبت به گاز سنتزی شبیه سازی شده می شود. نسبت جرم هیدروژن به جرم سایر گونه های قابل احتراق در سوخت سنتزی با فشار و دمای بیشینه، بازده ناخالص اندیکاتوری و اکسیدهای نیتروژن نسبت مستقیم و با سایر آلاینده ها نسبت عکس دارد. گاز سنتزی نوع اول در حالت 60 درصد جایگزینی با دیزل، با کاهش 78 درصدی اکسیدهای نیتروژن و 7/11 درصدی بازده ناخالص اندیکاتوری نسبتبه دیزل خالص و افزایش 6/3 درصدی تخریب اگزرژی نسبت به گاز سنتزی شبیه سازی شده، بهترین گزینه برای استفاده در موتور در تمامی حالات جایگزینی است.
کلید واژگان
موتور اشتعال تراکمی کنترل واکنشیاحتراق دما پایین
آلایندگی
گاز سنتزی
موتورهای احتراق داخلی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
انجمن احتراق ایرانسازمان پدید آورنده
گروه مهندسی مکانیک- دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه تبریزگروه مهندسی مکانیک، دانشکده مکانیک، دانشگاه تبریز
مهندسی مکانیک، دانشگاه بناب




