ارزیابی سطح رضایت گردشگران از عملکرد خدمات گردشگری و شناسایی زمینههای بهبود و توسعه خدمات در شهرهای ساحلی استان مازندران
(ندگان)پدیدآور
متانی, مهردادداداشی سلو کلایی, الهامنوع مدرک
Textمقاله علمی -پژوهشی کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اساسی این پژوهش ارزیابی سطح رضایت گردشگران از عملکرد خدمات گردشگری و شناسایی زمینههای بهبود و توسعه خدمات در شهرهای ساحلی استان مازندران است، جامعه آماری این پژوهش را کلیه گردشگران داخلی و خارجی استان مازندران در سال 139۵ تشکیل میدهند که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان به تعداد 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش توصیفی است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است. روایی پرسشنامه با بهرهگیری از روش محتوایی انجام شد،. پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای، رگرسیون خطی چند متغیره و آزمون رتبهبندی فریدمن استفاده شده است. یافتههای تحقیق بر اساس آزمون تی نشان داد که گردشگران از خدمات ارائه شده در زمینههای امنیتی و سیاحتی رضایت داشتهاند، نتایج به دست آمده از رگرسیون خطی چندگانه نیز معنیداری هر یک از مؤلفههای کیفیت دسترسی خدمات سیاحتی با مقدار ضریب بتا 164/.، جاذبههای گردشگری با مقدار ضریب 179/.، کیفیت و تعداد هتلها و رستورانها با مقدار ضریب 103/.، امنیت اجتماعی با مقدار ضریب 175/. و امنیت روانی با مقدار ضریب 199/. تأیید نموده است. همچنین بر اساس آزمون فریدمن توجه به مسائل بهداشتی و درمانی، ایحاد منطقه آزاد، استفاده از تبلیغات برای معرفی جاذبههای گردشگری، توسعه سواحل و تسهیل در امر حمل و نقلاز مهمترین زمینههای رشد و توسعه گردشگری در شهرهای ساحلی استان مازندران میباشد.
کلید واژگان
رضایتمندیسیاحتی
امنیتی
گردشگری
مازندران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
موسسه آموزش عالی قشمسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، قائم شهر، ایرانکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، قائم شهر، ایران




