اولویتبندی عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران از دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی استان مازندران با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی
(ندگان)پدیدآور
متانی, مهردادمحمدی, محمدباقرنوع مدرک
Textمقاله علمی -پژوهشی کاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه گردشگری در تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است و بنابراین رضایتمندی گردشگران نقش مهمی در تداوم گردشگری و آینده این صنعت ایفا میکند. رضایت گردشگران معمولاً به افزایش نرخ حمایت از ماندگاری، وفاداری و جذب گردشگر کمک میکند و این امر نیز در کسب اهداف اقتصادی چون افزایش نرخ حمایت از ماندگاری، وفاداری و جذب گردشگر و نیز در کسب اهداف اقتصادی چون افزایش تعداد گردشگران و کسب موفقیتهای بلندمدت اقتصادی در کشور بسیار مؤثر است. هدف این مقاله اولویتبندی عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران از دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی استان مازندران با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه، گردشگران استان مازندران میباشند. با توجه به اینکه تعداد جامعه نامعلوم و واریانس نمونه اولیه هم موجود نمیباشد بر اساس فرمول حجم نمونه 170 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد روایی آنها تائید و پایایی پرسشنامه با توجه به ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 74/0 مورد تائید قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در آمار استنباطی از آزمونهای تی تست، KMO و MSA استفاده شد. همچنین برای اولویتبندی مؤلفهها از AHP استفاده گردید. نتایج مقاله نشان میدهد که تمام عواملی که توسط AHP اولویتبندی شدند؛ یعنی مهارتهای ارتباطی، تصویر ذهنی، مهارت فیزیکی، مهارت فنی، رسانههای نوین، خدمات و قیمت بر رضایتمندی گردشگران از دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی استان مؤثر بودهاند.
کلید واژگان
رضایتمندی گردشگراناستان مازندران
دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
موسسه آموزش عالی قشمسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایرانکارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش تحول، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران




