بررسی تاثیر آموزش با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی بر توانمندسازی مادران روستایی در پیشگیری از بروسلوز
(ندگان)پدیدآور
کریمی, محمودمنتطری, علیعربان, مرضیهنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: بروسلوز یکی از شایعترین بیماریهای مشترک بین انسان و دام با انتشار جهانی است. این بیماری در بسیاری از کشورهای توسعه یافته کاهش چشمگیری داشته اما در کشورهای در حال توسعه هنوز شایع می باشد. هدف اصلی این مطالعه تعیین تاثیر مداخله آموزشی با استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی بر توانمندسازی مادران روستایی زرندیه در پیشگیری از بروسلوز است.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد میباشد. 141 نفر از زنان متأهل روستایی به روش تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافته و گروه آزمون در برنامه آموزشی طراحی شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی شرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، جمعآوری گردید و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: قبل از مداخله آموزشی تفاوت معنیدار در متغیرهای دموگرافیک، میانگین نمره آگاهی، عملکرد و اجزاء مدل اعتقاد بهداشتی در دو گروه وجود نداشت، اما بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمرات متغیرهای مورد بررسی در گروه آزمون افزایش معنیداری یافت و بین دو گروه آزمون و کنترل اختلاف معنیداری پیدا شد(001/0>p).
نتیجه گیری: برنامه آموزشی طراحی شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی در توانمند سازی، بهبود باورها و عملکرد مادران در خصوص پیشگیری از بروسلوز موثر میباشد. بنابراین نتایج این مطالعه میتواند به عنوان چارچوبی در طراحی برنامههای پیشگیری از بیماریهای مشترک انسان و دام مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
بروسلوزتوانمندسازی
مدل اعتقاد بهداشتی
بهداشت
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2012-02-011390-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اراکسازمان پدید آورنده
علوم پزشکی اراکجهاد دانشگاهی
تربیت مدرس
شاپا
1735-53382008-644X




