مقایسه جذابیت برند کارفرمایی بخشهای دولتی و خصوصی: دیدگاه دانشجویان دانشگاههای فنی و مهندسی
(ندگان)پدیدآور
شوقی لرد, الههعلیزاده ثانی, محسنشیرخدایی, میثمعرب, محبوبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
طی دهههای اخیر بخش دولتی در رقابت با بخش خصوصی برای جذب افراد متخصص و مستعد با چالشهای جدی روبهرو شده است، به طوری که سهم بخش دولتی در این رقابت رو به کاهش است. پژوهش حاضر، برندسازی کارفرما را به عنوان یک راهبرد مناسب برای بهبود و احیای جذابیت برند کارفرمایی بخش دولتی در جذب متخصصان و نخبگان مطرح کرده و با رویکردی توصیفی به مقایسه وضعیت جذابیت برند کارفرمایی بخش دولتی و بخش خصوصی در ایران پرداخته است. ابتدا از طریق مصاحبههای کیفی شاخصهای جذابیت برند کارفرما از دیدگاه دانشجویان سال آخر دانشگاههای فنی و مهندسی برتر ایران بررسی و سپس در بخش کمّی پژوهش، تعداد 694 پرسشنامه از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای جمعآوری و تحلیل شد. برای آزمون فرضیهها و بررسی تفاوت دیدگاه پاسخگویان، از آزمون مقایسه میانگین برای دو نمونه جفت شده استفاده شد. یافتهها نشان داد که بخش خصوصی در همه ابعاد برند کارفرما، نسبت به بخش دولتی جذابیت بیشتری دارد. همچنین، ارزش نوآوری و ارزش توسعه بیشترین شکافها را بین بخش خصوصی و دولتی داشت. مدیران منابع انسانی در بخش دولتی با در نظرگرفتن اولویت شکافهای وضع موجود، میتوانند برای بهبود جذابیت برند کارفرمایی سازمانهای دولتی در رقابت برای جذب استعدادها برنامهریزی کنند.
کلید واژگان
جذابیت برند کارفرما؛ بخش دولتی؛ بخش خصوصیدیدگاه دانشجویان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
انجمن مدیریت دولتی ایرانIranian Public Administration Association
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایراناستادیارگروه مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
استادیار گروه مدیریت مؤسسه آموزش عالی راه دانش بابل، بابل، ایران
شاپا
۲۶۷۶-۶۲۵۶۲۶۷۶-۶۰۶X




