مقایسه مهارتهای حرکتی دستکاری کودکان 7 تا 9 سال اقوام ایرانی: یک مطالعه میان فرهنگی
(ندگان)پدیدآور
طهماسبی, فرشیدحاتمی, فرزانهمحمدی, مجیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: با اینکه رشدحرکتی تحت تاثیر نمو و بالیدگی قرار میگیرد، اما شرایط محیطی و فرهنگی بر آن تاثیر میگذارد. هدف از این پژوهش مقایسه میان فرهنگی مهارتهای حرکتی دستکاری کودکان اقوام ایرانی بود. روش: نمونهها از 240 (120 دختر، 120 پسر) کودک 7 تا 9 سال مراکز استانهای تهران، لرستان، خوزستان و کردستان تشکیل شدند. جهت سنجش مهارتهای حرکتی دستکاری از آزمون رشدحرکتی اولریخ (2000)، استفاده گردید. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد اثر اصلی استان در مهارتهای دستکاری معنادار است. در نمره کل دستکاری امتیاز کودکان استان لرستان به طور معناداری بیشتر از کودکان خوزستان (001/0 = P) بود و کودکان استان کردستان امتیاز بیشتری نسبت به کودکان لرستان بهدست آوردند (001/0 = P) اما تفاوت معناداری بین سایر استانها مشاهده نشد. همچنین تعامل جنسیت و استان تنها در مولفهی غلتاندن معنادار بود. بدین صورت که کودکان پسر در استانهای لرستان و خوزستان به طور معناداری امتیاز بیشتری نسبت به کودکان دختر بهدست آوردهاند (001/0 = P). نتیجه گیری: با توجه به یافتهها به نظر میرسد شیوههای مختلف رشدحرکتی میتواند نتیجهی تفاوتهای فرهنگی و محیط اجتماعی کودکان، نگرش متفاوت خانوادهها به فعالیت بدنی باشد.
کلید واژگان
مطالعه میان فرهنگیمهارتهای حرکتی دستکاری
اقوام ایرانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
مهدی تاراجیانmehdi tarajian
سازمان پدید آورنده
استادیار رفتار حرکتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهراناستادیار رفتار حرکتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
دانشجوی دکتری رشد حرکتی دانشگاه تهران
شاپا
2645-78062645-7792




