نخبگان و انتخابات ریاست جمهوری ایران
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
نخبگان و انتخابات ریاست جمهوری ایران
دکتر حسن شمسینی[1]
رضا نصیری[2]
چکیده:
در عصر جهانی شدن و اطلاعات تعریف و کارکرد سیاسی نخبگان تغییر یافته است. نخبگان سمبولیک و رسانهای، قدرت اجتماعی بیشتری یافتهاند ولی تاثیرگذاری نخبگان علمی و دانشگاهی رو به زوال رفته است. البته باید خاطر نشان کرد که افزایش یا کاهش کارکردهای سیاسی و اجتماعی نخبگان در عرصه انتخابات، به عوامل و عناصری از جمله نوع تعامل نخبگان با جامعه، شرایط اقتصادی کشور، شکافهای اجتماعی، میزان دسترسی نخبگان به رسانههای عمومی و سوابق سیاسی نخبگان وابسته است. با وجودی که تحولات اجتماعی در جامعه ایران، در صورت بندی نخبگان تغییراتی ایجاد کرده، کارکردهای انتخاباتی آنها تغییر چندانی نکرده است. کارکردهای نخبگان در انتخابات ریاست جمهوری را میتوان در مولفههایی همچون آگاهی بخشی، حمایت و پشتیبانی از انتخابات، بهرهگیری مردم از حقوق سیاسی خود، ارائه ملاکها و معیارهای مطلوب برای نامزدها و نقد و بررسی برنامههای نامزدها و نیروهای سیاسی در نظر گرفت. البته جایگاه نخبگان علمی نسبت به گذشته در موضوعاتی همچون تاثیرگذاری بر مشارکت مردم، جهت گیری افکار عمومی، تصمیم گیری عقلایی مردم و...کاهش یافته است و پوپولیسم در انتخابات نقش محوری ایفا میکند.
واژگان کلیدی: نخبگان، الیتها، نخبگان سیاسی، دهمین انتخابات ریاست جمهوری
[1] - استادیار و عضو هیئت علمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
shamsini_h@yahoo.com
[2] - دانشجوی دوره دکتری، علوم سیاسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
R_Nasiri@yahoo.com
تاریخ دریافت: 28/2/1396- تاریخ پذیرش: 17/3/1396
کلید واژگان
نخبگانالیتها
نخبگان سیاسی
دهمین انتخابات ریاست جمهوری
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01




