بررسی، تحلیل و مقایسۀ کرامات در کشفالمحجوب هجویری و رسالۀ قشیریه
(ندگان)پدیدآور
کارآموز, فتحیه الساداتاشرف زاده, دکتر رضاتقوی, دکترمجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کرامت در فرهنگ عرفان اسلامی از اصطلاحات و مفاهیم پرکاربرد است. این موضوع تنها در سطح نظری متوقف نمانده و در سیرۀ عملی عارفان مسلمان نیز، نمودار شده است. اهل معرفت برای تأمین اهداف مختلف شخصی و اجتماعی از کرامت بهره بردهاند. ما در این مقاله بر آنیم تا بر اساس نظرات دو شخصیت نامی در حوزۀ عرفان اسلامی یعنی علی بن عثمان هجویری و ابوالقاسم قشیری به زمینههای کاربست کرامات در سیرۀ عملی اهل تصوف بپردازیم. بدین منظور، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و گردآوری اطلاعات با استناد به منابع کتابخانهای انجام گرفته است. همچنین، جامعۀ آماری پژوهش، کتابهای کشفالمحجوب ورسالۀ قشیریه میباشد.کرامت در نظرگاه هجویری و قشیری، دو بُعد فردی و اجتماعی دارد. به این معنا که عارفان گاهی برای تحقق خواستههای شخصی و گاهی برای نفع عمومی از کرامت استفاده کردهاند. در مجموع، زمینههای مشترک کاربست در دو اثر مذکور عبارتند از: ذهنخوانی و فراست؛ تصرف در نیروها و عناصر طبیعت؛ شنیدن ندای هاتف؛ صحبت با پیامبران در حیات و ممات؛ ارتباط با حیوانات؛ شفای بیماران. وجوه تمایز کاربست کرامت در این دو اثر، تنوع و گستردگی بیشتر رسالۀ قشیریه و تعدد مصداقها و شاهدمثالهای آن نسبت به کشفالمحجوب و برجستهتر بودن وجه نظری اثر هجویری است. دیگر آنکه، هجویری به کراماتی چون: گفتوگو با خداوند و نقش بستن عبارت بر بدن شیخ متوفی اشاره کرده و در اثر قشیری از کراماتی چون: اطلاع از غیب، تصرف در اشیاء، گفتوگوی شیخ با درخت، و مرگ و حیات ارادی سخن به میان آمده است.
کلید واژگان
کشفالمحجوبرسالۀ قشیریه
کرامت
عرفان اسلامی
مشایخ
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزدسازمان پدید آورنده
گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایرانگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران
گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران
شاپا
2645-48822645-4874




