• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
    • دوره 5, شماره 18-17
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ
    • دوره 5, شماره 18-17
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    هم‌خوانی و هم‌افزایی سیاست‌های کلان نظام آموزشی ایران در راستای توسعه فرهنگی

    (ندگان)پدیدآور
    عارفی, محبوبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.077 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    توسعه فرهنگی به‌عنوان یک هدف، به هماهنگی و هم‌افزایی عناصر تأثیرگذار بر آن، از جمله سیاست‌های نظام آموزشی وابسته است. هدف اصلی این مقاله، شناسایی و تعیین وضعیت هم‌خوانی و هم‌افزایی سیاست‌های کلان حاکم بر نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران در راستای شاخص‌های توسعه فرهنگی است؛ شاخص‌هایی که در سند چشم‌انداز 1404 و قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تعیین گردیده است. این مطالعه با روش کتابخان‌های و تحلیل اسناد و منابع موجود انجام شده است. شاخص‌های فکری و زیباشناختی، سیاسی، اجتماعی، خلاقیت و گفتگوی فرهنگی عموماً از شاخص‌های توسعه فرهنگی شناخته می‌شوند. این شاخص‌ها در سند چشم‌انداز 1404 به تناسب ماهیت آن سند در سطح بسیار کلی، در نظر گرفته‌شده و بر آموزش جامعه نیز به‌عنوان بخش مهمی از شاخص‌های توسعه فرهنگی تأکید شده‌است. در برنامه پنجم توسعه نیز این مؤلفه‌ها به‌طور تفصیلی‌تر ولی باشدت و ضعف متفاوت مدنظر بوده است. تحلیل مفاد فصول مربوط نشان می‌دهد که به ترتیب شاخص‌های فکری و زیباشناختی، خلاقیت، سیاسی، اجتماعی و گفتگوی فرهنگی بیشتر مورد تأکید بوده و شاخص گفتگوی فرهنگی و هم‌خوانی و هم‌افزایی بین سطوح آموزشی مربوط به آن، در مقایسه با سایر سیاست‌های کلی مذکور، کمتر موردتوجه بوده است. همچنین بین سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه، هم‌خوانی و هم‌افزایی قابل‌مشاهده است ولی هم‌خوانی درونی برنامه پنجم، در حد هماهنگی میان سند چشم‌انداز و برنامه توسعه نبوده است.
    کلید واژگان
    توسعه ‌فرهنگی
    نظام آموزشی
    سیاست‌های کلان
    سند چشم‌انداز 1404
    قانون برنامه پنجم توسعه
    شاخص‌های توسعه فرهنگی

    شماره نشریه
    1817
    تاریخ نشر
    2012-08-22
    1391-06-01
    ناشر
    دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    2008-3696
    URI
    http://www.jsfc.ir/article_43858.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/63430

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب