تقابل پرنویسی و خوبنویسی در تولید علم؛ تحلیلی انتقادی
(ندگان)پدیدآور
اسلامیاردکانی, سیدحسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از موانع ذهنی تولید علم این باور کلیشهای است که پرنویسی با خوبنویسی در تقابلی بنیادین است. از اینرو، اگر در پی خوبنویسی (که لازمه تولید و گسترش علم است) باشیم، باید از پرنویسی بپرهیزیم و به کمنویسی روی بیاوریم. این باور چنان ریشه دوانده است که کمتر کسی یارای درافتادن با آن را دارد. مقاله حاضر در پی بررسی محتوای این باور و دلایلی است که بهسود آن ارائه شده است. در این راه، پژوهشگر پنج دلیل عمده بهسود این تقابل را صورتبندی، نقل و یکایک آنها را تحلیل و نقد میکند و سرانجام بهاستناد یافتههای متعدد پژوهشی و بهکمک قاعده لوتکا، نتیجه میگیرد که پرنویسی، البته در صورتی که بر اساس ضوابط نگارش عالمانه باشد، شرط لازم دانشآفرینی است و در واقع هسته مرکزی عمده رشتههای علمی را افراد معدودی تشکیل میدهند که عموماً پرنویس بودهاند و با نوشتههای بسیار خود ادبیات رشته خود را غنی و بارور ساختهاند، مانند ارسطو، فارابی، ابنسینا، ابنعربی، آکویناس، والتون و رشر.
کلید واژگان
تولید علمدانشآفرینی
پرنویسی
کمنویسی
اخلاق نگارش
اخلاق پژوهش
خوبنویسی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01




