تقلب در امتحان؛ نگاهی از درون؛ مطالعهای در بین دانشجویان دانشگاه گیلان
(ندگان)پدیدآور
علیخواه, فردینبولاغی, مهدییاقوتی, هدانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسئله اصلی این مقاله بررسی تقلب در امتحان، با تأکید بر فهم مسئله است. این نوشتار در پی ریشهیابی دلایل تقلب، از نظریه تکنیکهای خنثیسازی سایکز و ماتزا استفاده کرده است. نظریه تکنیکهای خنثیسازی بهدنبال آن است که متخلفان چگونه رفتار خود را در قالبی همسو با ارزشها و هنجارهای مرسوم جامعه توجیه میکنند تا از فشار ناشی از سرپیچی از هنجارها بر خود بکاهند. این تکنیکها شامل انکار مسئولیت، انکار زیان، سرزنش سرزنشکنندگان، انکار آسیبدیده و نیز ادعای وفاداری به دیگران است. رویکرد پژوهش، کیفی و تکنیک مورد استفاده مصاحبه بوده است که طبق آن با 20 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان، مصاحبه عمیق صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد که دانشجویان از هر پنج تکنیک خنثیسازی سایکز و ماتزا برای توجیه تقلب خود در امتحان استفاده میکنند. نگاهی به یافتهها حاکی از آن است که امتحانات در سیستم آموزشی کشورمان از یک مسئله سنجشی به یک مسئله ارزشی تبدیل شده است و این تبدیل نابجا، عاملی در افزایش میزان تقلب در بین دانشجویان شده است.
کلید واژگان
تقلب امتحانیتکنیکهای خنثیسازی
دانشگاه گیلان
دانشجویان
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه گیلاندانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی دانشگاه مازندران
کارشناس ارشد پژوهش اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی




