نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبیرامی, منصورfa_IR
dc.contributor.authorامانی ساری‌بگلو, جوادfa_IR
dc.contributor.authorمیرنسب, میرمحمودfa_IR
dc.contributor.authorصالح نجفی, مهساfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T19:17:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T19:17:20Z
dc.date.available1399-07-08T19:17:20Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T19:17:20Z
dc.date.issued2015-02-20en_US
dc.date.issued1393-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-05-25en_US
dc.date.submitted1395-03-05fa_IR
dc.identifier.citationبیرامی, منصور, امانی ساری‌بگلو, جواد, میرنسب, میرمحمود, صالح نجفی, مهسا. (1393). فرهنگ سازمانی دانشگاه و ازخودبیگانگی تحصیلی دانشجویان: نقش واسطه‌ای اهداف تسلط. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 7(28), 177-194.fa_IR
dc.identifier.issn2008-3696
dc.identifier.urihttp://www.jsfc.ir/article_15085.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/63338
dc.description.abstractازخودبیگانگی حالت انزوا از یک گروه یا فعالیتی است که انتظار می‌رود فرد در حالت عادی با آن گروه احساس همبستگی نموده یا با آن فعالیت درگیر شود. ازخودبیگانگی تحصیلی باعث می‌شود دانشجویان کمترین مشارکت را در فرآیندهای سازمانی داشته باشند و این امر باعث محروم شدن و جدا ماندن آنها از گروه یادگیران در جامعه دانش محور امروز می‌شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی دانشگاه با ازخودبیگانگی تحصیلی دانشجویان، با توجه به نقش واسطه‌ای اهداف تسلط در قالب الگوی علّی است. نظریه اهداف پیشرفت بیان می‌کند که هر چقدر عوامل محیطی مانند فرهنگ سازمانی از آزادی عمل فرد حمایت کنند، این فرد اهداف تسلط را در خود شکل داده و ازخودبیگانگی تحصیلی کمتری را تجربه خواهد نمود. برای آزمون مدل نظری از طریق روش مدل‌یابی معادلات ساختاری، 357 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده و به پرسشنامه‌های ازخودبیگانگی تحصیلی، اهداف تسلط و ابعاد فرهنگی هافستد پاسخ دادند. نتایج آزمون مدل نظری نشان داد که اهداف تسلط اثر منفی بر ازخودبیگانگی تحصیلی دارد. ابعاد فرهنگ سازمانی (ابهام‌گریزی، جمع‌گرایی و فاصله قدرت) نیز اثر منفی بر اهداف تسلط دارند. اما اثر مردانگی معنی‌دار نبود. به‌طور کلی یافته‌های مطالعه حاضر نشان دادند اگر فرهنگ سازمانی دانشگاه از خودمختاری دانشجویان حمایت کند، آنها ازخودبیگانگی تحصیلی کمتری را تجربه خواهند کرد.fa_IR
dc.format.extent441
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگfa_IR
dc.subjectفرهنگ سازمانیfa_IR
dc.subjectاهداف تسلطfa_IR
dc.subjectازخودبیگانگی تحصیلیfa_IR
dc.titleفرهنگ سازمانی دانشگاه و ازخودبیگانگی تحصیلی دانشجویان: نقش واسطه‌ای اهداف تسلطfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue28
dc.citation.spage177
dc.citation.epage194


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد