مرور دوره 11, شماره 43 بر اساس تاریخ انتشار

  • دانشگاه در آئینه تاریخ یا جغرافیا؛‌ تحلیل انتقادی گفتمان سیاست‌گذاری در نظام آموزش عالی ایران 

    سجادی, سیدمهدی (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2018-11-22)
    متولیان آموزش عالی و دانشگاهی قبل از ورود به جریان سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی، به‌دنبال اتخاذ مبنا و خاستگاهی برای سیاست‌گذاری‌های آموزشی و پژوهشی خود هستند که از قدرت توجیه‌کنندگی و مشروعیت و سندیت‌بخشی بالایی برخوردار باشد ...

  • فمینیسم و دانش مدیریت: از ادعای همگرایی تا تعارض در عمل 

    عزیزی, مهدی؛ لطیفی, میثم (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2018-11-22)
    حضور و نفوذ فمینیسم در علوم انسانی و اجتماعی به‌طور چشمگیر و شتابانی در حال افزایش است. در این میان، رشته مدیریت نیز در هر دو عرصه عمل و نظر شاهد این حضور و نفوذ بوده است. این تأثیرگذاری در رشته مدیریت با انتقادات فراوانی ...

  • طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش نظارت راهبردی در مراکز آموزش غیررسمی 

    مرزوقی, رحمت‌اله؛ ترک‌زاده, جعفر؛ محمدی, مهدی؛ جهانی, جعفر؛ حیدری, الهام (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2018-11-22)
    هدف این پژوهش، کاوش مفهوم نظارت راهبردی در مراکز آموزش غیررسمی و طراحی و اعتباریابی ابزاری برای اندازه‌گیری این نوع نظارت بود. برای تحقق این هدف از طرح ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع ابزار‌سازی استفاده شد. در مرحله اول با ...

  • ارائه چارچوب توسعه دیپلماسی علم و فنّاوری از منظر کارگزاران کشور 

    تسلیمی, محمدسعید؛ نوروزی, خلیل؛ مخدومی, احمد؛ هاجری, مهدی (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2018-11-22)
    برقراری ارتباط علمی در محیط بین‌المللی اگرچه امری لازم و باعث پیشرفت ملت‌هاست، در عین حال حاوی پیامدها و اثرات تدریجی و گاه دفعی سیاسی است. جمهوری اسلامی ایران به‌واسطه مقاصد عالیه و تلاش برای تأسیس یک نظام فکری جهانی ...

  • مبناگزینی‌های ناگزیر مبناگریزان؛ نقدی بر مقاله «دانشگاه در آئینه تاریخ یا جغرافیا» 

    شجاعی‌زند, علیرضا (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2018-11-22)
    مقاله «دانشگاه در آئینه تاریخ یا جغرافیا» تأملی است در فلسفه ‌تعلیم و تربیت که طی آن به وارسی و نقد مبانی معرفتی نظام آموزشی ایران پرداخته است. نظام آموزش عالی در ایران حسب تلقیِ آن مقاله، مبناگرایانه و تاریخی است و لذا ...

  • مطالعه پدیدارشناختی تجربه زیسته دانشجویان از فرایند نگارش پایان‌نامه 

    همتی, رضا؛ بیات, اکرم (دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی, 2018-11-22)
    تحصیلات تکمیلی، مقطع مهمی در دوره دانشگاهی است، با این‌حال بعضی از پژوهش‌ها بر وجود کاستی‌ها و مشکلات جدی در فرایند نگارش پایان‌نامه، دلالت دارند. در همین راستا، با وام‌گیری از پارادایم تفسیری تلاش شد تا تجربیات زیسته ...