سیر تصنیف در شعر فارسی از آغاز تا نهضت مشروطه
(ندگان)پدیدآور
عبدالعلی پور, شعلهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شعر و موسیقی، زبان دل و احساساند. شعر تسلّیبخش ناکامیها و موسیقی مونس و غمخوار دوران تنهایی و سختیهای بشر بوده است. تصنیف، تلفیق ماهرانة این دو هنر است؛ بهگونهای که بر دل مخاطب اثری شگرف داشته باشد. در این پژوهش سعی بر این است که این موضوع در ادب فارسی از آغاز تا مشروطیّت بحث و بررسی شود و معانی و مفاهیم مختلف آن در طی دورههای تاریخی و نمونههایی از چهرههای برجستهای که به این مقوله پرداختهاند، نقل و تبیین گردد. روش تحقیق در این پژوهش به شیوة توصیفی-تحلیلی و بر مطالعات کتابخانهای استوار است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تصنیفسرایی در تمامی دورههای حیات ایرانیان وجود داشته است؛ زیرا بهطور مستقیم با آمال و عواطف اقوام ایرانی مرتبط بوده و درونمایة اصلی زبان ملّی ما را رقم زده است. تصنیف از قرن دهم به بعد رواج بیشتری یافت و در دورة مشروطیّت با شاعرانی چون عارف و ملکالشّعرا و... به اوج رسید.
کلید واژگان
تصنیفموسیقی
سرود
عارف
مشروطیّت
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
فتانه قملاقیسازمان پدید آورنده
دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.شاپا
2645-38942645-3908




