رتبهبندی راهبردهای مدیریت مصرف در شبکههای توزیع آب شرب با استفاده از تصمیمگیری چندشاخصه
(ندگان)پدیدآور
جهانگیری, عباسنوع مدرک
Textمقالات علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
راهبردهای مدیریت مصرف آب به مجموعهای از راهبردها گفته میشود که با هدف کاهش مصرف و برقراری یک تعادل منطقی و پایدار بین عرضه و تقاضای آب طراحی و اجرا میشوند. هدف از این تحقیق رتبهبندی راهبردهای مدیریت مصرف در شبکههای توزیع آب شرب با استفاده از تصمیمگیری چند شاخصه بود. بهاین منظور برای تشکیل ماتریس تصمیمگیری، چهار راهبرد و پنج شاخص درنظر گرفته شد که راهبردها بهترتیب عبارتند از: 1) فرهنگسازی؛ 2) استفاده از ابزارآلات کاهنده مصرف؛ 3) افزایش آببها؛ 4) کاهش مصارف مجاز آب بدون درآمد و پنج شاخص بهترتیب شامل: 1) هزینه اجرای راهبرد؛ 2) مدت زمان لازم برای اجرای راهبرد؛ 3) میزان رضایت مشترکین از اجرای راهبرد؛ 4) میزان تأثیر اجرای راهبرد در کاهش مصرف؛ 5) میزان تأثیر اجرای راهبرد در کاهش آب بدون درآمد. این مطالعات در شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی مورد بررسی قرار گرفت. بهمنظور مشخص نمودن امتیاز هر راهبرد از هر شاخص، از روش تصمیمگیری گروهی استفاده شد. پرسشنامهای بین 14 مسئول شرکت مذکور توزیع و میانگین امتیازات در ماتریس تصمیمگیری لحاظ شد. متن پرسشنامه در پیوست ارائه شده است. وزن هر شاخص نیز با استفاده از روش آنتروپی تعیین شد. بهمنظور پردازش ماتریس تصمیمگیری از روش WASPAS استفاده شد. بهکمک نرمافزار Excel 2010 محاسبات لازم صورت گرفت و نهایتاً راهبردها رتبهبندی شدند. نتایج نشان داد بهترین راهبرد برای کاهش مصرف آب شرب در روستاهای این استان، استفاده از ابزارآلات کاهنده مصرف است. لذا پیشنهاد میشود طبق برنامهای جامع این قطعات در دسترس مردم قرار گرفته و آموزشهای لازم در این خصوص ارائه شود.
کلید واژگان
مدیریت مصرف آبتصمیمگیری چند شاخصه
ارزیابی محصول جمع شده با وزن
تجهیزات کاهنده مصرف
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
انجمن آب و فاضلاب ایرانسازمان پدید آورنده
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.شاپا
2588-39412588-395X




