تحلیل رابطۀ بین تغییر پذیری رفتار فرهنگی _ اجتماعی شهروندان و استفاده از شبکههای ماهوارهای (مطالعۀ موردی شهر یاسوج)
(ندگان)پدیدآور
اکبر رزم پوری, علیامیر نظری, سیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
رسانههای نوین جهانی به عنوان بخشی از جامعۀ مدنی بین المللی و به عنوان فناوریهای آزادی، شناخته شدهاند و از سوی این رسانهها به عنوان فناوریهای جهانیسازی که همۀ فرهنگهای ضعیفتر را در یک فرهنگ جهانی (غربی) حل میکنند، شناخته شدهاند. درباره تأثیرگذاری رسانهها و ماهواره، دو موضع متفاوت وجود دارد؛ برخی ورود این رسانهها را مثبت ارزیابی کرده که باعث پیشرفت جوامع انسانی بخصوص جهان سوم میشود و عدهای ورود رسانههای نوین بخصوص ماهواره و اینترنت را عاملی برای تهاجم فرهنگی ارزیابی میکنند که فرهنگ جوامع را به سود کشورهای امپریالیستی تغییر داده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطۀ بین تغییرپذیری رفتار فرهنگی_ اجتماعی شهروندان و استفاده از ماهواره در شهر یاسوج میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف مطالعه، تحقیقی کاربردی است. شهر یاسوج قلمرو مکانی این تحقیق را تشکیل میدهد. حجم نمونه برابر با 384 نفر برآورد گردید. فرآیند نمونهگیری نیز به روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام گرفته است.
نتایج پژوهش نشان میدهد که بین متغیر استفاده از ماهواره با ابعاد هویت ملی و هویت دینی، در سطح اطمینان 99 درصد همبستگی منفی و با ابعاد هنجارگریزی فرهنگی و جهان وطنی فرهنگی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین ابعاد چهارگانه بررسی شده در شهر یاسوج، مجموعاً توان تبیین 2/11 درصد از تغییرات (واریانس) شاخص تغییر رفتار فرهنگی_ اجتماعی شهروندان در استفاده از ماهواره را دارا هستند و بخش بزرگی از تغییرات این شاخص توسط عوامل دیگر تبیین میگردد.
کلید واژگان
رفتار فرهنگی_ اجتماعیهویت ملی
هویت دینی
هنجارگریزی فرهنگی
ماهواره
شهر یاسوج
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمدسازمان پدید آورنده
پژوهشگر دفتر تحقیقات ف.ا.ا. ک و بپژوهشگر دفتر تحقیقات ف.ا.ا. ک و ب




