بررسی گونه های هنجارگریزی زبانی و بسامد وقوع آنها در شعر سیمین بهبهانی
(ندگان)پدیدآور
ویسی, الخاصعباسزاده, فرنگیسنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شاعران با به کارگیری توناییهای بالقوه زبانی میتوانند در ایجاد  بسترهای اجتماعی و فرهنگی نقش تعیینکنندهای داشته باشند. در طول حیات ادبی در ایران شاعران بسیاری چهره نمودهاند و از حیث نوعآوری زبانی در شعر بر غنای زبان فارسی افزودهاند. از نظر ساختگرایان هنجارگریزی یکی از موثرترین روشهای برجستگیسازی و آشناییزدایی در شعر است که بسیاری از شاعران کلاسیک و معاصر از آن بهره بردهاند. در این راستا، سیمین بهبهانی از جمله شاعرانی است که در سرایش «شعر نو» از آموزههای صورتگرایان بهره برده است و به کاربست انواع فراهنجاریهای زبانی در غزل به عنوان مایه اصلی هنر شاعری خویش مبادرت ورزیده است. وی با قاعدهافزایی و قاعدهکاهی زبانی احساسات عاشقانه و عارفانة خود را بیان کرده و به بیان دیدگاههای فکری، فرهنگی و مذهبی خود اهتمام ورزیده است. بر این اساس، در این جستار با کنکاش در  زوایای شعری دیوان این شاعر معاصر که به روش کتابخانهای گردآوری شده است. نوعآوریها، گونههای هنجارگریزی زبانی و خلاقیتهای هنری و آرایههای ادبی به کار گرفته شده به منظور خلق غزل سیاسی و اجتماعی در مجموعه اشعار او به روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بانوی غزل ایران به وفور از هنجارگریزی آوایی و معنایی در اشعارش بهره برده و نیز مشخص گردید که گریز از این هنجارهای زبانی چه تأثیری در میزان برجستگی و تشخص سبکی شعر وی نسبت به شعر معاصرانش داشته است.
کلید واژگان
هنجارگریزی آواییهنجارگریزی معنایی
قاعدهکاهی
قاعدهافزایی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی اراکسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه پیام نور، گروه زبانشناسی، پیام نور، ایراندانشجوی دوره دکتری زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آبادان، مدرس دانشگاه پیام نور، ایران.




