تحلیل معنی شناختی داستان درخت مراد در چارچوب فرضیه فضایی سازی صورت
(ندگان)پدیدآور
مولوی وردنجانی, آرزوشکرآمیز, منصورهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دیدگاه شناختی، واقعیتهای جهان خارج به خودی خود وجود دارند، ولی شیوه درک و به کارگیری آنها در زبان حاصل تجربه جسمی شده است. در مطالعات معنی شناسی، مجموعه عناصر سازنده متن شامل واژهها، جملات و ساختار دارای معنی بوده و در کنار یکدیگر حوزههای مفهومیای میسازند که در ارتباط تنگاتنگ با هم قرار میگیرند و به ما توانایی استدلال انتزاعی، یا به عبارت دیگر، توانایی تشکیل ساختهای نمادین که با ساختهای پیشمفهومی در تجربه مرتبط میشوند، را میدهند. دیدگاه فضاییسازی صورت (لیکاف، 1987) بر این نکته تأکید دارد که ساختار مفهومی بر حسب طرحوارههای تصویری به علاوه نگاشت استعاری درک میشود. در داستان درخت مراد (درخت مردمپسند)، نویسنده مرزباننامه با استفاده از استعاره مفهومی «زندگی سفر است» و طرحوارههای تصویری «حلقه»، «مرکزـ پیرامون» و «مبداـ مسیرـ مقصد»، مفاهیم عالی خودشناسی و کمال را برای مخاطب به تصویر میکشد. پژوهش حاضر به بررسی و توصیف برخی فضاهای ذهنی به کار رفته در داستان درخت مراد از مرزباننامه پرداخته و بر پایه آنها مفاهیم «سفر»، «درخت» «قهرمان»، «آزمون» و «پیر خردمند» را توصیف میکند
کلید واژگان
معنی شناسیفضاهای ذهنی
استعاره مفهومی
طرحواره تصویری
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی اراکسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد امیدیه، گروه زبان و ادبیات فارسی، امیدیه، ایران.گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.




