پژوهشی در ساختار هنجارگریزی شعر احمد عزیزی
(ندگان)پدیدآور
یوسفی, محمدرضاابراهیمی شهرآباد, رقیهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شاعر هنجارگریز با هدف رستاخیز ادبی و آشناییزدایی موجب ایجاد لذت هنری میشود. در این مقاله جلوههای مختلف هنجارگریزی احمد عزیزی در اشعارش در شش محور بررسی شده است: آوایی، واژگانی، معنایی، زمانی، سبکی، نحوی. وی گاه صامتی را حذف و گاه در مصوتها تغییراتی ایجاد میکند. گاهی نیز از طریق ساخت واژگان جدید، برجستگی خاصی به ابیاتش میدهد. با بهرهگیری از این خصیصه زبان، شعر او از یک سو ریشه در تاریخ و پیشینه زبانی و فرهنگی دارد و از سوی دیگر به طبیعت و جهان بیرونی متصل است. هنجارگریزیهای معنایی او در نتیجۀ کاربرد آرایههای مختلف ادبی است. شاعر کلمات را به عنوان اجزای کلام به گونهای به کارمیبرد که نه تنها با سایر اجزای بیت در ارتباط است، بلکه با کل اثر نیز رابطۀ معنوی برقرار مینماید. در هنجارگریزی زمانی از صورت زمانی زبان هنجار خارج شده صورتهایی را به کار میبرد که امروز مردهاند. این نوع هنجارگریزی او تا حدودی پر بسامد و بیشتر در به کار بردن واژگان کهن در «قافیه» جلوهگر است. در هنجارگریزی سبکی عبارات و تعبیرهایی به کار میبرد که در زبان عامه و گفتار کاربرد دارد. در هنجارشکنی نحوی که یکی از مهمترین عوامل رستاخیز واژههای اوست واژه را خلاف انتظار خواننده به کار میبرد. هنجارشکنی نحوی وی بیشتر در زمینههای کاربرد نابجای حروف و افعال است.
کلید واژگان
هنجارگریزیشعر معاصر
ابداع ادبی
احمد عزیزی
رستاخیز ادبی
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی اراکسازمان پدید آورنده
نویسندهنویسنده




