عناصر موسیقایی و زیباییهای آن در قصاید انوری و جمال و مقایسه تطبیقی آنها
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده موسیقی به عنوان یکی از عناصر اصلی شعر از دیرباز مورد توجه شاعران بوده است. این رکن جداییناپذیر، پیوندی تنگاتنگ با شعر دارد؛ به گونهای که عروض و قافیه دو عنصر اصلی ساختمان شعر شمرده میشده است. هدف این مقاله پرداختن به این عناصر و زیباییهای آن درقصاید انوری و جمال است. در این جستار کوشش شده است تا با توجه به تأثیرپذیری شاعر اصفهانی از خراسانی در قصیدهسرایی، به بارزترین جنبههای موسیقی شعر؛ یعنی عروض و قافیه و ردیف در قصاید این دو شاعر پرداخته تا میزان این تأثیرپذیری آشکار گردد. بررسیها در عرصه موسیقی بیرونی نشان میدهد که هفت بحر از بحور قصاید انوری و جمال مثل هم هستند و تنها اختلافشان در کاربرد دو بحر قریب و سریع است که جمال از آنها استفاده نکرده است. رویکرد هر دو شاعر بیشتر استفاده از اوزان جویباری و پرکاربرد عروض فارسی بوده است. این دو شاعر تمایل چندانی به استفاده از اوزان دوری نداشتهاند. در زمینه موسیقی کناری نیز مشخص گردید که قافیههای انوری (با اندک تفاوتی) خوشآهنگ تر از قافیههای جمال است؛ زیرا قافیههایی که در آن مصوت بلند به کار رفته است، در قصاید او کاربرد بیشتری دارد. در مقابل، ردیفهای جمال از حرکت و پویایی بیشتری برخوردار است؛ چرا که ردیفهای فعلی او بیشترین بسامد را دارد.
کلید واژگان
انوریجمالالدین اصفهانی
قصیده
وزن
قافیه و ردیف
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01




