مرور دوره 2, شماره 12 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11
-
جهانیسازی، گفتگویی درونی با معماری بومی
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر, 2011-01-21)در دوران کشاورزی و دامداری، تفاوتهای اقلیمی سببساز تفاوتهای اقتصادی، فرهنگی و لاجرم معماری میشد و پس از انقلاب صنعتی نیز، همانندی در فرایندهای اقتصادی، وضعیتی همگانی را به فرهنگ و معماری ملل دیکته میکرد. انقلاب سوم ...
-
دلبستگی مکانی، بررسی مفهومی و کارکردی
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر, 2011-01-21)در تعریف اجمالی دلبستگی مکانی به عنوان مفهومی جدید، میتوان گفت؛ پیوندی میان شخص و محیط است که ابعاد مختلف انسانی و مکانی آن از ویژگیهای خاصی نیز برخوردار است. اگرچه ابعاد دلبستگی مکانی وابستگی بسیاری به مسایل اجتماعی ...
-
ریشه های باغ ایرانی
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر, 2011-01-21)کهن الگو معمولاً به الگوهایى اطلاق می شود که به عنوان نمونه آغازین مورد اقتباس قرار می گیرد. براى بازشناسى الگوى آغازین باغ ایرانى و اجتناب از بد فهمی هاى متداول، می توان به طرح یک فرضیه جدید مبادرت ورزید. در این ...
-
سخن سردبیر/ سفر چیست؟
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر, 2011-01-21)ساختارشکنى در نحوه شناخت از آدمها و مکانها. فرصتى براى تأمل در خود، دیگران و جایها. امکانى براى بازشناسى آشناها. منظرى براى نگاه نو. جریان مداوم زندگى از پدیدههاى اطراف، شخصیتهاى ثابتى میآفریند. هویت یک دوست در پرتو ...
-
ماهیت محیط
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر, 2011-01-21)با افول نهضت معماری مدرن و وارد کردن انتقاداتی به طراحان این نهضت در کاربرد ناقص مدل انسان، رشتهای به نام «روانشناسی محیط» تأسیس شد. پس از آن، با توسعه مطالعات این رشته و کاربرد روزافزون واژه «محیط» توسط پژوهشگران حوزههای ...
-
منظر اساطیری ایران
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر, 2011-01-21)اگرچه تلاش برای شناسایی عناصر اصلی تشکیلدهنده ساختار فضایی شهر و جستجوی چگونگی تشکیل استخوانبندی اصلی آن، از جمله اهداف دانش نوینی موسوم به «معماری منظر» به شمار میرود؛ اما، درک روح تاریخی حاکم بر فضاهای همگانی و عمومی ...
-
نگاه به شهر، از بالا یا از درون
(پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر, 2011-01-21)شکل دادن به کالبد شهرى بزرگ چون تهران، به نحوى که به یک انسجام قابل قبول و قابل احساس برسد، و جهات مختلف آن، توسط عامه مردم، قابل فهم باشد، یکى از اصلی ترین و مهمترین بخش هاى یک برنامه توسعه کالبدى علمى و منطقى براى این ...



