• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت نوآوری
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت نوآوری
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مفهوم‌پردازی و ‌اولویت‌بندی مولفه‌های هوشمندی رقابتی در شرکتهای دانش بنیان: پژوهش ترکیبی

    (ندگان)پدیدآور
    سیاه سرانی کجوری, محمد علیزارعی, عظیمملکی مین باش رزگاه, مرتضیآذر, عادلفیض, داود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    381.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شناسایی مشکلات شرکتهای دانش‌بنیان به دلیل جایگاه ویژه آنها در اقتصاد کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، با وجود افزایش ارزش صادرات محصولات دانش‌بنیان، این شرکتها از دو مشکل عمده عرصه‌های سرمایه‌گذاری و صادرات ناپایدار رنج می‌برند، موضوعی که رقابتمندی این شرکتها را با مشکل مواجه کرده و نیاز به کنکاش و جستجوی بیشتری دارد. هدف پژوهش حاضر مفهوم‌پردازی و اولویت‌بندی مولفه‌های هوشمندی در شرکتهای دانش‌بنیان از طریق رویکرد ترکیبی است. بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف اکتشافی و از نوع آمیخته و از نظر نتیجه کاربردی است. در گام اول پژوهش به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، با استفاده از روش تحلیل محتوا و از طریق مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته با فعالان شرکتهای دانش‌بنیان (متخصصان، مدیران شرکتها و مسئولین مرتبط)، 95 کد به عنوان مفاهیم هوشمندی رقابتی در شرکت‌های دانش‌بنیان استخراج و با توجه به قرابت معنایی در 10 مولفه دسته‌بندی شدند. در گام دوم از طریق نمونه‌گیری نظری 12 خبره انتخاب و نظرات آنها از طریق پرسشنامه‌ای با طیف لیکرت 5 درجه‌ای جمع‌آوری و داده‌ها از طریق تکنیک دلفی فازی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش در دو مرحله نظرسنجی از خبرگان منجر به شناسایی هشت مولفه اصلی هوشمندی رقبا، هوشمندی مالی، هوشمندی بازار، هوشمندی فنی، هوشمندی مدیریتی، هوشمندی قانونی، هوشمندی انسانی و هوشمندی سیاسی جهت کسب هوشمندی رقابتی در شرکت‌های دانش‌بنیان شد.
    کلید واژگان
    شرکتهای دانش ‌بنیان
    هوشمندی رقابتی
    نوآوری
    ساختارها و فرآیندهای پشتیبان نوآوری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    ناشر
    موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
    Iranian Association for Management of Technology
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل- دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری; دانشگاه سمنان-ایران
    دانشیار گروه مدیریت- دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری- دانشگاه سمنان- ایران
    استادیار گروه مدیریت- دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری- دانشگاه سمنان-ایران
    استاد گروه مدیریت- دانشکده مدیریت و اقتصاد- دانشگاه تربیت مدرس- ایران
    عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان

    شاپا
    2322-5386
    URI
    http://www.nowavari.ir/article_57422.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/59565

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب