مفهومپردازی و اولویتبندی مولفههای هوشمندی رقابتی در شرکتهای دانش بنیان: پژوهش ترکیبی
(ندگان)پدیدآور
سیاه سرانی کجوری, محمد علیزارعی, عظیمملکی مین باش رزگاه, مرتضیآذر, عادلفیض, داودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شناسایی مشکلات شرکتهای دانشبنیان به دلیل جایگاه ویژه آنها در اقتصاد کشور از اهمیت ویژهای برخوردار است، با وجود افزایش ارزش صادرات محصولات دانشبنیان، این شرکتها از دو مشکل عمده عرصههای سرمایهگذاری و صادرات ناپایدار رنج میبرند، موضوعی که رقابتمندی این شرکتها را با مشکل مواجه کرده و نیاز به کنکاش و جستجوی بیشتری دارد. هدف پژوهش حاضر مفهومپردازی و اولویتبندی مولفههای هوشمندی در شرکتهای دانشبنیان از طریق رویکرد ترکیبی است. بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف اکتشافی و از نوع آمیخته و از نظر نتیجه کاربردی است. در گام اول پژوهش به منظور دستیابی به اهداف پژوهش، با استفاده از روش تحلیل محتوا و از طریق مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با فعالان شرکتهای دانشبنیان (متخصصان، مدیران شرکتها و مسئولین مرتبط)، 95 کد به عنوان مفاهیم هوشمندی رقابتی در شرکتهای دانشبنیان استخراج و با توجه به قرابت معنایی در 10 مولفه دستهبندی شدند. در گام دوم از طریق نمونهگیری نظری 12 خبره انتخاب و نظرات آنها از طریق پرسشنامهای با طیف لیکرت 5 درجهای جمعآوری و دادهها از طریق تکنیک دلفی فازی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش در دو مرحله نظرسنجی از خبرگان منجر به شناسایی هشت مولفه اصلی هوشمندی رقبا، هوشمندی مالی، هوشمندی بازار، هوشمندی فنی، هوشمندی مدیریتی، هوشمندی قانونی، هوشمندی انسانی و هوشمندی سیاسی جهت کسب هوشمندی رقابتی در شرکتهای دانشبنیان شد.
کلید واژگان
شرکتهای دانش بنیانهوشمندی رقابتی
نوآوری
ساختارها و فرآیندهای پشتیبان نوآوری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیIranian Association for Management of Technology
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بین الملل- دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری; دانشگاه سمنان-ایراندانشیار گروه مدیریت- دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری- دانشگاه سمنان- ایران
استادیار گروه مدیریت- دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری- دانشگاه سمنان-ایران
استاد گروه مدیریت- دانشکده مدیریت و اقتصاد- دانشگاه تربیت مدرس- ایران
عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان




