| dc.contributor.author | میردهقان, مهین ناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی تشنیزی, فریبا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T19:04:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T19:04:55Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T19:04:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T19:04:55Z | |
| dc.date.issued | 2017-02-19 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-07-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-04-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | میردهقان, مهین ناز, حسینی تشنیزی, فریبا. (1395). فرایندهای فکری کودکان و نوجوانان در درک طرحواره های تصوری جملات فارسی بر اساس نظریه ژان پیاژه(1973). فصلنامه پازند, 12(4647), 75-89. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-2290 | |
| dc.identifier.issn | 2717-073X | |
| dc.identifier.uri | http://www.pazand.ir/article_55484.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/58652 | |
| dc.description.abstract | در این پژوهش قصد بر آن است تا فرایندهای فکری کودکان و نوجوانان در درک طرحوارههای تصوری (جانسون، 1987) جملات فارسی بررسی و سپس نتایج با نظریه شناختی ژان پیاژه 1973 تطبیق داده شود. سوالاتی که در این پژوهش مطرح است این است که چگونه کودکان 7-11 سال طرحوارههای تصوری را درک مینمایند ؟ و اینکه درک طرحوارههای تصوری در نوجوانان 11-15 سال نسبت به کودکان 7-11 سال چگونهاست؟ دو مرحله رشد شناختی عملیات عینی و صوری (ژان پیاژه، 1973) در این پژوهش مدنظر است. برای رسیدن به نتیجه از روشهای میدانی(پرسشنامه) و اسنادی استفاده شده است. در نهایت آنکه پاسخ کودک و نوجوان در هر سنی که باشد نشانگر ماهیت مفاهیم یا طرحوارههای آنها در همان سن است. نوجوانان طرحوارههای تصوری(مفاهیم انتزاعی) را خیلی خوب درک میکنند و طرحوارههای تصوری در افکار آنها قابل درکتر از کودکان 7-11 سال است اما کودکان در درک مفاهیم غیرانتزاعی و عینی بهتر عمل مینمایند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | فاطمه نعیمی حشکوائی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه پازند | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Pazand | en_US |
| dc.subject | مرحله عملیات عینی | fa_IR |
| dc.subject | مرحله عملیات صوری | fa_IR |
| dc.subject | طرحواره های تصوری | fa_IR |
| dc.subject | رشد شناختی | fa_IR |
| dc.subject | نظریه شناختی پیاژه | fa_IR |
| dc.title | فرایندهای فکری کودکان و نوجوانان در درک طرحواره های تصوری جملات فارسی بر اساس نظریه ژان پیاژه(1973) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه زبانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 4647 | |
| dc.citation.spage | 75 | |
| dc.citation.epage | 89 | |