دوره 12, شماره 44
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
پولادِ غندی و دیو سپید (فاطمه نعیمی حشکوائی, 2016-05-21)صورت هندواروپایی واژه «دیو» در اصل نام خداوند است. زرتشت پیامبر پرستش خدایان دوران کافری را منع کرد و عالمیان را به ستایش اهورامزدا فراخواند. دیوان در این مقام، نخست به اساطیر و سپس به افسانه و داستان پیوستند. فولادغندی ...
 
- 
مفهوم «راه» در اوستا (فاطمه نعیمی حشکوائی, 2016-05-21)پاول تیمه در ذیل مفیدی که بر کتاب عناصر خارجی در ریگودا (صص 110-117) نوشته، نشان داده است که در ریگودا تمایز بارزی میان دو لفظ pánthá به معنای «راه» و ádhvan به معنای «جاده» وجود دارد و به بعضی ...
 
- 
تفاوت رویکرد هندیان و ایرانیان به رقصهای آیینی و دلایل آن (فاطمه نعیمی حشکوائی, 2016-05-21)مراسم آیینی اقوام اولیه هندی و ایرانی، زمانی که در کنار هم میزیستند، همانند سایر اقوام کهن همراه با رقص بوده است. امروزه، در هند، اینگونه آیینها همچنان به صورت گستردهای رواج دارد؛ اما در ایران، آیینهای همراه با رقص ...
 
- 
واژهها و اصطلاحات کشاورزی در گونه زبانی محمدیه نایین (فاطمه نعیمی حشکوائی, 2016-05-21)محمدیه، یکی از محلههای شهر نایین، واقع در استان اصفهان، است که بیشتر با عنوان برزن محمدیه نامیده میشود. گونه زبانی محمدیه نایین، یکی از لهجهها یا گونههای زبانیِ گویش نایینی است که در گروه گویشهای مرکزی وشاخه گویشهای ...
 
- 
احکام طلاق(= هشتن از زنی) در مادیان هزار دادستان (فاطمه نعیمی حشکوائی, 2016-05-21)مادیان هزار دادستان یکی از معتبرترین متون حقوقی دوره ساسانیان است. احکام گسستن همسری در مادیان بیشتر به نحوه انجام طلاق و روند قانونی شدن آن، تفکیک اموال و به هم خوردن شراکت اقتصادی زن و شوهر مرتبط است، ...
 
- 
زرتشت در آپوکریفا (فاطمه نعیمی حشکوائی, 2016-05-21)در کتاب مقدس اشارات متعددی به ایران وجود دارد، هرچند نام زرتشت، پیامبر باستانی ایران، در کتابهای رسمی و پذیرفته شده توسط کلیسا ذکر نشده است. با وجود آن که کتابهای آپوکریفا منابعی مهم برای مطالعه دوره پس از حواریون ...
 
- 
مفسران حقوقی مادیان هزار دادستان (فاطمه نعیمی حشکوائی, 2016-05-21)مادیان هزار دادستان یا کتاب هزار داوری، رساله ای درباره حقوق دوره ساسانی و به زبان فارسی میانه است.این مجموعه در پایان دوره ساسانی یعنی نیمه نخست قرن هفتم میلادی نوشته شده است و قوانینی که در آن مطرح میشود متعلق ...
 
- 
انگاره سرو در خیال ایرانی (فاطمه نعیمی حشکوائی, 2016-05-21)پیوند بین انسان و گیاه و همسان انگاری آدمی و درخت از دیرینه ترین تصورات و باورها در میان اقوام و ملتها بوده است. درخت از منظر آدمی همواره از موقعیتی قدسی و ساحتی مینوی برخوردار بوده و در بینش اساطیری ملتها تجلی های ...
 



