سنجش کیفیت ارائه خدمات در سامانه اتوبوس های تندرو از دیدگاه شهروندان، مطالعه موردی: کلانشهر رشت
(ندگان)پدیدآور
آزاده, سیدرضاعلوی زاده شالکوهی, فاطمهنوع مدرک
Textكاربردي
زبان مدرک
فارسیچکیده
div style=text-align: justify;strongspan style=font-family:b nazanin;هدف اصلی از انجام این پژوهش ارزیابی کیفیت خدماتshy;رسانی سامانه اتوبوسهای تندرو شهر رشت از دیدگاه شهروندان است. در این راستا، روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. در جهت رسیدن به هدف اصلی پژوهش پس از بررسی مبانی نظری و تدوین مدل مفهومی تحقیق، شاخصshy;های مطلوبیت سیستم /span/strongstrongspan dir=LTRspan style=font-family:times new roman,serif;span style=font-size:10.0pt;BRT/span/span/span/strongstrongspan style=font-family:b nazanin; شهر رشت شناسایی شد. در گام بعدی، پرسشنامه پژوهش براساس 17 شاخص اصلی طراحی و در ادامه با بهرهshy;گیری از نظرات اساتید دانشگاهی روایی پرسشنامه، مورد تأیید قرار گرفت. درمرحله بعد، تعداد 400 پرسشنامه در بین شهروندان شهر رشت در محدوده ایستگاههای /span/strongstrongspan dir=LTRspan style=font-family:times new roman,serif;span style=font-size:10.0pt;BRT/span/span/span/strongstrongspan style=font-family:b nazanin; این شهر توزیع و در نهایتnbsp; 389 پرسشنامه کامل و بدون خطا جمعآوری گردید. پس از جمع آوری پرسشنامهها، اطلاعات با استفاده از نرم افزار /span/strongstrongspan dir=LTRspan style=font-family:times new roman,serif;span style=font-size:10.5pt;SPSS/span/span/span/strongstrongspan style=font-family:b nazanin; و آزمون های آماری (آزمون تی تک نمونه ای، تحلیل عاملی و آزمون وی کرامر) مورد تحلیل و پردازش قرار گرفت. نتایج پژوهش براساس آزمون تی تک نمونه ای نشان داد که کیفیت کلی ارائه خدمات در سامانه اتوبوسshy;رانی تندرو شهر رشت پایینshy;تر از حد متوسط است. همچنین نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مجموعه 17 شاخص مورد مطالعه را میshy;توان در سه عامل (عوامل آسایش مسافران، عوامل مدیریتی و امکانات داخل اتوبوس ها) خلاصه کرد. دیگر نتایج پژوهش حاکی از آن است که متغیرهای مستقل جنسیت افراد، سن افراد و سطح تحصیلات هر سه با سطح معنیshy;داری صفر با متغیر عوامل آسایش مسافران رابطه معنادار دارند. همچنین متغیرهای تحصیلات و نوع شغل افراد به ترتیب با سطح معنی داری صفر و 003/0 با متغیر وابسته یعنی عوامل مدیریتی رابطه دارند. همچنین متغیر امکانات داخل اتوبوس ها با متغیرهای مستقل سن افراد و سطح تحصیلات رابطه معنادار دارد. تحلیل فضایی دسترسی به خطوط حمل و نقل عمومی شهر رشت نیز نشان داد که حدود 11 درصد از این شهر، دسترسی کمتر از 500 متر به این خطوط دارند. حدود 8 درصد نیز 500 تا 800 متر تا خطوط حمل و نقل عمومی تندرو فاصله دارند./span/strong/div
br
nbsp;
کلید واژگان
توسعه پایدارحمل و نقل پایدار
سیستم BRT
رشت
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2020-06-011399-03-12
ناشر
دانشگاه خوارزمی تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهاندانشجوی کارشناسی مهندسی شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان
شاپا
2228-77362588-5138




