• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی
    • دوره 20, شماره 57
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی
    • دوره 20, شماره 57
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سنجش کیفیت ارائه خدمات در سامانه اتوبوس های تندرو از دیدگاه شهروندان، مطالعه موردی: کلانشهر رشت

    (ندگان)پدیدآور
    آزاده, سیدرضاعلوی زاده شالکوهی, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.601 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    كاربردي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    div style=text-align: justify;strongspan style=font-family:b nazanin;هدف اصلی از انجام این پژوهش ارزیابی کیفیت خدماتshy;رسانی سامانه اتوبوس‌های تندرو شهر رشت از دیدگاه شهروندان است. در این راستا، روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. در جهت رسیدن به هدف اصلی پژوهش پس از بررسی مبانی نظری و تدوین مدل مفهومی تحقیق، شاخصshy;های مطلوبیت سیستم /span/strongstrongspan dir=LTRspan style=font-family:times new roman,serif;span style=font-size:10.0pt;BRT/span/span/span/strongstrongspan style=font-family:b nazanin; شهر رشت شناسایی شد. در گام بعدی، پرسشنامه پژوهش براساس 17 شاخص اصلی طراحی و در ادامه با بهرهshy;گیری از نظرات اساتید دانشگاهی روایی پرسشنامه، مورد تأیید قرار گرفت. درمرحله بعد، تعداد 400 پرسشنامه در بین شهروندان شهر رشت در محدوده ایستگاه‌های /span/strongstrongspan dir=LTRspan style=font-family:times new roman,serif;span style=font-size:10.0pt;BRT/span/span/span/strongstrongspan style=font-family:b nazanin; این شهر توزیع و در نهایتnbsp; 389 پرسشنامه کامل و بدون خطا جمع‌آوری گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه‌ها، اطلاعات با استفاده از نرم افزار /span/strongstrongspan dir=LTRspan style=font-family:times new roman,serif;span style=font-size:10.5pt;SPSS/span/span/span/strongstrongspan style=font-family:b nazanin; و آزمون های آماری (آزمون تی تک نمونه ای، تحلیل عاملی و آزمون وی کرامر) مورد تحلیل و پردازش قرار گرفت. نتایج پژوهش براساس آزمون تی تک نمونه ای نشان داد که کیفیت کلی ارائه خدمات در سامانه اتوبوسshy;رانی تندرو شهر رشت پایینshy;تر از حد متوسط است. همچنین نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مجموعه 17 شاخص مورد مطالعه را میshy;توان در سه عامل (عوامل آسایش مسافران، عوامل مدیریتی و امکانات داخل اتوبوس ها) خلاصه کرد. دیگر نتایج پژوهش حاکی از آن است که متغیرهای مستقل جنسیت افراد، سن افراد و سطح تحصیلات هر سه با سطح معنیshy;داری صفر با متغیر عوامل آسایش مسافران رابطه معنادار دارند. همچنین متغیرهای تحصیلات و نوع شغل افراد به ترتیب با سطح معنی داری صفر و 003/0 با متغیر وابسته یعنی عوامل مدیریتی رابطه دارند. همچنین متغیر امکانات داخل اتوبوس ها با متغیرهای مستقل سن افراد و سطح تحصیلات رابطه معنادار دارد. تحلیل فضایی دسترسی به خطوط حمل و نقل عمومی شهر رشت نیز نشان داد که حدود 11 درصد از این شهر، دسترسی کمتر از 500 متر به این خطوط دارند. حدود 8 درصد نیز 500 تا 800 متر تا خطوط حمل و نقل عمومی تندرو فاصله دارند./span/strong/div br nbsp;
    کلید واژگان
    توسعه پایدار
    حمل و نقل پایدار
    سیستم BRT
    رشت
    جغرافیا و برنامه ریزی شهری

    شماره نشریه
    57
    تاریخ نشر
    2020-06-01
    1399-03-12
    ناشر
    دانشگاه خوارزمی تهران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه ریزی، دانشگاه اصفهان
    دانشجوی کارشناسی مهندسی شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان

    شاپا
    2228-7736
    2588-5138
    URI
    https://dx.doi.org/10.29252/jgs.20.57.67
    http://jgs.khu.ac.ir/article-1-2998-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/578219

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب