نقش رسانه های جمعی در ساختن نگرشی نوین از هویت انقلاب اسلامی با تأکید بر آراء آیت الله خامنه ای
(ندگان)پدیدآور
سعیدیان, سعیدزارعی, غفارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسانههای جمعی نقش مهمی در فرایند هویتسازی ملتها بر عهده دارند. از طرفی دیگر، انقلاب و نظامهای سیاسی برای تداوم حیات و به سرانجام رساندن اهداف و آرمانهای خود نیازمند بهرهگیری از رسانههای جمعی هستند. پژوهش حاضر درصدد است تا با بررسی نقش رسانههای جمعی در ساختن نگرش نوین از هویت انقلاب اسلامی، این مسأله را در پرتو دیدگاههای حضرت آیتالله خامنهای، مورد بررسی قرار دهد. سؤالی که مطرح میشود این است: رسانههای جمعی در اندیشه آیتالله خامنهای از چه جنبه هایی می توانند تهدید و از چه جهاتی میتوانند فرصتی برای ساختن نگرشی نوین از هویت انقلاب اسلامی تلقی شوند؟ پاسخی که میتوان بهعنوان یافتههای پژوهش نیز مطرح کرد این است: اتخاذ رویکرد منفعلانه در عرصه رسانهای، فقدان ابتکار عمل در زمینه ساختن هویت نوین و متناسب با عدالتخواهی و استکبارستیز انقلاب، غوطهور شدن در نیازهای کاذب رسانهای غرب، تهدیدات رسانههای جمعی و دارا بودن رویکرد فعال در عرصه مدیریت رسانهای، مسؤولیتپذیری و دشمنشناسی و همچنین محوریت قرار دادن اخلاق و معنویت در رسانههای جمعی، راهی برای بهرهگیری از فرصتهای رسانههای جمعی برای هویت انقلابی است. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، توصیفی_تحلیلی است که با بهره گیری از منابع اسنادی و کتابخانه ای و همچنین بازخوانی بیانات رهبر انقلاب اسلامی، اطلاعات را جمعآوری نموده است.
کلید واژگان
نگرش نوینهویت انقلاب
حضرت آیتالله خامنهای
رسانههای جمعی
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
عبدالمطلب عبدالهسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علوم سیاسی، واحد لامرد ،دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایراناستادیار گروه علوم سیاسی،واحد لامرد،دانشگاه ازاد اسلامی.لامرد،ایران.




