طراحی برنامه درسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، با تمرکز به دو مؤلفه، تکیه بر ظرفیتهای داخلی و اصلاح الگوی مصرف
(ندگان)پدیدآور
یزدانی, ابوالفضلکشتی ارای, نرگسعمادزاده, مصطفینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از آنجا که مشکلات و مسائل اقتصادی در جهان و ایران ناشی از بیتوجهی به مقوله اقتصاد در برنامههای درسی در آموزش و پرورش بوده و الگوی اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان یک از استراتژی و راهکار مهم توسعه پایدار، در ادبیات توسعه ایران توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است. هدف این پژوهش ارائه طرح برنامهدرسی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی بر تمرکز به دو مؤلفه تکیه بر ظرفیتهای داخلی و اصلاح الگوی مصرف میباشد که با روش کیفی (سنتزپژوهی) انجام شده است. حوزه پژوهش کلیه مقالات و متون مرتبط با مولفههای اقتصاد مقاومتی بوده که از بانکهای اطلاعات علمی الکترونیک دریافت و مبتنی بر روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات، با استفاده از روش ضریب روایی محتوا(CVR)، مفاهیم و زیرمؤلفههایی که قابلیت بسترسازی در نظام آموزشی را دارند مورد شناسایی قرار گرفت. دو مؤلفۀ اصلاح الگوی مصرف و تکیه بر ظرفیتهای درونی به عنوان مؤلفههایی که قابلیت بسترسازی در آموزش و پرورش را دارند شناسایی شدند. که در نهایت با استفاده از طرحواره سه عنصری برنامه درسی گودلد (عنصر محتوایی- عنصر سیاسی ،اجتماعی – و عنصر فنی حرفه ای) مدل برنامه درسی مبتنی بر مؤلفۀهای اقتصاد مقاومتی برای آموزش و پرورش ارائه گردید. پیشنهاد میگردد در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، مدل ارائه شده برای برنامه درسی در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
آموزش و پرورشاقتصاد مقاومتی
برنامه درسی
اصلاح الگوی مصرف
مؤلفه تکیه بر ظرفیت داخلی
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
عبدالمطلب عبدالهسازمان پدید آورنده
رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان اصفهاندانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان
دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان




