• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی اطلاعات جغرافیایی « سپهر»
    • دوره 5, شماره 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی اطلاعات جغرافیایی « سپهر»
    • دوره 5, شماره 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی وضعیت توریسم در اصفهان

    (ندگان)پدیدآور
    وارثی, حمید رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.603 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    صنعت توریسم پدیده ­ای است که از گذشته­ های دور مورد توجه جوامع انسانی بوده و برحسب نیازهای متفاوت اقتصادی، اجتماعی، تاریخی و غیره به حرکت خود ادامه داده است. این پدیده که پس از انقلاب صنعتی به ویژه طی قرون اخیر به طور چشمگیری توسعه و گسترش یافته، به وجود آورنده دانش و تکنولوژی مهمی در امر مناسبات بین­المللی و توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورها بوده است. صنعت توریسم که مبنای آن بر سفر استوار است در بردارنده اهداف جامعی در زمینه­ های سیاحتی، زیارتی و... می­ باشد. از این رو زمینه فعالیت آن از سایر فعالیت­ های اقتصادی بیشتر و هزینه سرمایه ­گذاری آن بمراتب کمتر از سایر فعالیت­ های اقتصادی است. زیرا بسیاری از یافته­ های باستانی، آثار تاریخی، چشم اندازهای طبیعی با اندک سرمایه­ گذاری و رعایت صحیح ضوابط و معیارهای استاندارد صنعت توریسم، می­ توانند به جاذبه ­های جهانگردی ارزشمندی مبدل گردند. توریسم دارای دو شکل داخلی (ایرانگردی) و بین­ المللی (جهانگردی) می ­باشد. ایرانگردی جریانی از توریسم است که غالباً با گزراندن اوقات فراغت مترادف است. فواید اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این شاخه از توریسم می ­تواند متوجه  وضعیت اشتغال، توزیع عادلانه درآمد، سرعت گردش پول، آشنایی و تفاهم بیشتر اقوام ساکن در نقاط مختلف کشور و تحکیم هرچه بهتر وحدت ملی باشد. جهانگردی نیز می­ تواند فعالیت سودآوری برای تحصیل ارز، معرفی تولیدات و محصولات داخلی کشور به بازارهای جهانی و در نتیجه افزایش تولید و گسترش صادرات باشد. اما به طور کلی جهانگردی از یکسو ابزار تحرک در تولید، توزیع و ایجاد خدمات گوناگون بوده و از دیگر سو پلی برای تفاهم و دوستی میان ملت ­ها می­ باشد. امروزه صنعت جهانگردی در بسیاری از کشورها به منزله نهادی از هویت فرهنگی و یکی از منابع مهم کسب ارز می­ باشد. ایران نیز با برخورداری از انواع جاذبه­ های مهم جهانگردی می تواند نقش بسیار مؤثری را هم از نظر منابع اقتصادی و هم از نظر شناساندن  خود به عنوان فرهنگی مستقل در دنیای امروز، ایفا نماید. سرزمین ایران علاوه بر مناظر بی­ نظیر طبیعی، دارای آثار مهم و پردازش تاریخی و مذهبی چه مربوط به دوران قبل از اسلام و چه بعد از اسلام است که بسیاری از این آثار در نوع خود درجهان بی­ نظیر است. به منظور توسعه و گسترش امر جهانگردی و کمک به رشد و توسعه اقتصادی و افزایش درآمد ملی و تحصیل ارز و بالا بردن سطح اشتغال از یکسو، و کمک به توسعه ایرانگردی برای فراهم ساختن وسایل و تسهیلات بهتر و همچنین برای شناساندن هر چه بهتر و بیشتر تمدن و فرهنگ غنی ایران و اسلام در خارج از کشور از سوی دیگر، توسعه و گسترش ایرانگردی و جهانگردی اجتناب­ ناپذیر است و کوتاهی در این امر خسارت­ های هنگفت­ اقتصادی و معنوی را در بر خواهد داشت.

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    1996-07-22
    1375-05-01
    ناشر
    سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح
    National Geographical Organization
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2588-3860
    2588-3879
    URI
    http://www.sepehr.org/article_29318.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/55746

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب