• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی اطلاعات جغرافیایی « سپهر»
    • دوره 15, شماره 60
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی اطلاعات جغرافیایی « سپهر»
    • دوره 15, شماره 60
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیلى جغرافیایى بر وضعیت توریسم اصفهان

    (ندگان)پدیدآور
    وارثی, حمید رضامختاری ملک آبادی, رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    589.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ذهن کنجکاو و پژوهشگر انسان همیشه بدنبال پدیده‏ هاى نو و منحصربفرد بوده است و انسان ها بدنبال شناخت سرزمین هاى ناشناخته با رنج و مرارت فراوان سفرمى‏ کردند و در واقع مى‏ توان آنها را از اولین جهانگردان دانست.  پدیده توریسم، پدیده ‏اى خاص امروز نیست. بلکه پدیده‏ اى است که از گذشته ‏هاى دور مورد توجه جوامع انسانى بوده و در طول زمان برحسب نیازهاى متفاوت اقتصادى، اجتماعى، تاریخى و...به حرکت خود ادامه داده است. جهانگردى در دنیاى امروز با اهداف و مقاصد مختلفى نظیر تبادل اطلاعات و فرهنگ، افزایش علم و آگاهى نسبت به جوامع پیشین و گذران اوقات فراغت دنبال مى ‏شود و در ساختارهاى اقتصادى، اجتماعى و بین‏ المللى هر روز جایگاه والاترى مى‏یابد. انجام مسافرت هاى داخلى و خارجى و به موازات آن تشکیل فعالیت هاى مرتبط با آن در رقابت‏هاى جهانگردى، پیامدهاى فراوانى از نظر اقتصادى، سیاسى، اجتماعى و فرهنگى براى ملت ها بدنبال خواهد داشت. از اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهانى توریسم  W.T.O برمى‏ آید که امروزه صنعت جهانگردى به یکى از مهم ترین بخشهاى اقتصادى مبدل شده و همچون رقیبى توانا مى ‏رود تا صنایعى چون نفت، پتروشیمى و حتى خودروسازى را پشت سر بگذارد. علاوه بر جنبه ‏هاى اقتصادى صنعت جهانگردى مانند تحصیل ارز و... مى‏ توان به جنبه‏ هاى فرهنگى، اجتماعى و سیاسى جهانگردى اشاره کرد که باعث نزدیکى ملت ها و ایجاد صلح پایدار در جهان مى ‏شود. کشور ایران هم با برخوردارى از انواع جاذبه‏ هاى متنوع فرهنگى مى ‏تواند نقش بسیارمهمى را هم از نظر اقتصادى و هم از نظر معرفى و شناساندن خود با پیشینه‏ اى فرهنگى و تمدنى کهن و پویا ایفا نماید. چنانکه اگر به موزه ‏ها، کتیبه‏ ها و سنگ نوشته‏ هاى تاریخى جهان نظرى بیفکنیم بى‏ شک به وجود جاذبه‏ هاى توریستى و پویایى و گستردگى فرهنگ و تمدن ایران پى‏خواهیم برد. اما متأسفانه با وجود جاذبه ‏هاى متنوع توریستى و پدیده‏ هاى بى‏ نظیر فرهنگى، ایران نتوانسته است جایگاه خود را در زمینه جهانگردى بدست آورد و این درحالى است که ایران با تکیه بر یک اقتصاد تک محصولى، نرخ بیکارى بالا و مشکلات مختلف اقتصادى دیگر نیاز مبرم به گسترش درآمدهاى حاصل از این صنعت دارد و با پویایى این صنعت مى‏ توان بربسیارى از مشکلات چیره گشت و کوتاهى و قصور در این زمینه خسارت هاى هنگفت اقتصادى و اجتماعى دربرخواهد داشت. در این مقاله سعى شده که مشکلات ناشى از رونق توریسم در اصفهان را از دیدگاه مسافران نوروزى و با تکیه بر نظرات آنان تجزیه و تحلیل نموده و با ارائه پیشنهاداتى در جهت بهبود وضعیت توریستى اصفهان گامى هر چند کوچک در زمینه اعتلاى این صنعت برداشته شود که امیدواریم سرآغازى بر مطالعات و تحقیقات بیشتر و عمیقترى در این زمینه گردد.

    شماره نشریه
    60
    تاریخ نشر
    2007-01-21
    1385-11-01
    ناشر
    سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح
    National Geographical Organization
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمى دانشگاه اصفهان
    کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ‏ریزى شهرى

    شاپا
    2588-3860
    2588-3879
    URI
    http://www.sepehr.org/article_27868.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/55258

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب