• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی اطلاعات جغرافیایی « سپهر»
    • دوره 19, شماره 75
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی اطلاعات جغرافیایی « سپهر»
    • دوره 19, شماره 75
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل تصادفات جاده ‏اى با رویکرد اقلیمى (مطالعه موردى: جاده اهواز- سوسنگرد)

    (ندگان)پدیدآور
    عساکره, حسینسواری, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.456 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    طبق آمار موجود هر ساله هزاران نفر در تصادفات جاده‏ اى جان خود را از دست داده و یا معلول مى‏ گردند. عوامل متعددى ممکن است در بروز تصادفات نقش داشته باشند که از جمله این عوامل به مشکلات ناشى از طراحى هندسى جاده، شرایط محیطى و عوامل انسانى اشاره نمود. از میان عوامل محیطى که ایمنى و پایدارى حمل و نقل را تحت تأثیر قرار مى‏ دهند مى ‏توان به نقش پدیده ‏هاى اقلیمى همچون بارندگى، باد، دما، مه و گرد و غبار و رطوبت اشاره کرد. محور اهواز- سوسنگرد به طول 55 کیلومتر جزء راه‏ هاى اصلى مى‏ باشد که از طریق اهواز به شهرهاى حمیدیه، سوسنگرد، هویزه و بستان مرتبط مى‏ شود. در این پژوهش تحلیل تصادفات جاده‏ اى با نگرش اقلیمى و به منظور بررسى رابطه بین توزیع مکانى تصادفات و عناصر- پدیده ‏هاى اقلیمى از جمله بارش، مه و گرد و غبار، دما و رطوبت و باد انجام گرفته است. به منظور بررسى‏ نقش پدیده ‏هاى اقلیمى در بروز تصادفات از داده‏ هاى ساعتى ایستگاه‏ هاى هواشناسى اهواز، آبادان، بستان و حمیدیه استفاده شده و وضعیت جوّى لحظه وقوع تصادف از میان‏ یابى این داده ‏ها استخراج شده است. همچنین، اطلاعات مربوط به تصادفات جاده ‏اى نیروى انتظامى نیز بدست آمده است. نقشه راه ‏هاى جنوب غرب خوزستان با مقیاس 250000:1 به عنوان نقشه پایه انتخاب گردیده است. با استفاده از این داده ‏ها براى یک دوره سه ساله (1384-1386)، نقشه پراکندگى تصادفات در وضعیت‏ هاى جوّى متفاوت تهیه شده است. براساس نتایج حاصل از نقشه ‏هاى احتمال خطر تصادفات به هنگام ریزش باران در کیلومترهاى 9و16و21و22و25 کیلومترى، مه و گرد و غبار در کیلومترهاى 10و29و35و49، ماکزیمم دما در کیلومترهاى 20و25و35و 43و49، باد در کیلومترهاى 10و21و22و43 و رطوبت در کیلومترهاى 9و35و45و50، بیشترین احتمال خطر تصادف وجود دارد.
    کلید واژگان
    تصادف
    جاده
    اقلیم

    شماره نشریه
    75
    تاریخ نشر
    2010-10-23
    1389-08-01
    ناشر
    سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح
    National Geographical Organization
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه زنجان
    کارشناس ارشد جغرافیاى طبیعى (اقلیم ‏شناسى در برنامه‏ ریزى محیطى) دانشگاه ‏آزاد اسلامى واحد اهواز

    شاپا
    2588-3860
    2588-3879
    URI
    http://www.sepehr.org/article_26631.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/55089

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب