تحلیل تصادفات جاده اى با رویکرد اقلیمى (مطالعه موردى: جاده اهواز- سوسنگرد)
(ندگان)پدیدآور
عساکره, حسینسواری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
طبق آمار موجود هر ساله هزاران نفر در تصادفات جاده اى جان خود را از دست داده و یا معلول مى گردند. عوامل متعددى ممکن است در بروز تصادفات نقش داشته باشند که از جمله این عوامل به مشکلات ناشى از طراحى هندسى جاده، شرایط محیطى و عوامل انسانى اشاره نمود. از میان عوامل محیطى که ایمنى و پایدارى حمل و نقل را تحت تأثیر قرار مى دهند مى توان به نقش پدیده هاى اقلیمى همچون بارندگى، باد، دما، مه و گرد و غبار و رطوبت اشاره کرد. محور اهواز- سوسنگرد به طول 55 کیلومتر جزء راه هاى اصلى مى باشد که از طریق اهواز به شهرهاى حمیدیه، سوسنگرد، هویزه و بستان مرتبط مى شود. در این پژوهش تحلیل تصادفات جاده اى با نگرش اقلیمى و به منظور بررسى رابطه بین توزیع مکانى تصادفات و عناصر- پدیده هاى اقلیمى از جمله بارش، مه و گرد و غبار، دما و رطوبت و باد انجام گرفته است. به منظور بررسى نقش پدیده هاى اقلیمى در بروز تصادفات از داده هاى ساعتى ایستگاه هاى هواشناسى اهواز، آبادان، بستان و حمیدیه استفاده شده و وضعیت جوّى لحظه وقوع تصادف از میان یابى این داده ها استخراج شده است. همچنین، اطلاعات مربوط به تصادفات جاده اى نیروى انتظامى نیز بدست آمده است. نقشه راه هاى جنوب غرب خوزستان با مقیاس 250000:1 به عنوان نقشه پایه انتخاب گردیده است. با استفاده از این داده ها براى یک دوره سه ساله (1384-1386)، نقشه پراکندگى تصادفات در وضعیت هاى جوّى متفاوت تهیه شده است. براساس نتایج حاصل از نقشه هاى احتمال خطر تصادفات به هنگام ریزش باران در کیلومترهاى 9و16و21و22و25 کیلومترى، مه و گرد و غبار در کیلومترهاى 10و29و35و49، ماکزیمم دما در کیلومترهاى 20و25و35و 43و49، باد در کیلومترهاى 10و21و22و43 و رطوبت در کیلومترهاى 9و35و45و50، بیشترین احتمال خطر تصادف وجود دارد.
کلید واژگان
تصادفجاده
اقلیم
شماره نشریه
75تاریخ نشر
2010-10-231389-08-01
ناشر
سازمان جغرافیایی نیروهای مسلحNational Geographical Organization
سازمان پدید آورنده
دانشگاه زنجانکارشناس ارشد جغرافیاى طبیعى (اقلیم شناسى در برنامه ریزى محیطى) دانشگاه آزاد اسلامى واحد اهواز
شاپا
2588-38602588-3879




