تحلیل کارایی نسبی تقاطعهای شهری بر اساس دادههای تصادفات و مشخصات هندسی تقاطع با رویکرد تحلیل پوششی دادهها (موردمطالعه: شهرستان بیرجند)
(ندگان)پدیدآور
پیشوائیان, پدرامنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این مطالعه موردی، ارائه روشی جدید باقابلیت اطمینان بالا و امکان کاربری آسان برای در نظر گرفتن تصادفهای رخداده در تقاطعهای شهری با لحاظ مشخصات هندسی و ترافیکی تقاطعهای مختلف است که اینگونه تصادفها را با در نظر گرفتن عوامل غیرانسانی منجر به آن در نظر میگیرد. این رویکرد، تقاطعهای منتخب شهری را بهعنوان واحدهای مستقل از هم اما با مشخصات فیزیکی مشابه تقسیمبندی نموده و مقایسه مینماید. مهمترین مزیت استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها در آن است که برخلاف روشهای رگرسیونی نیازمند یافتن تابع توزیع و در نظر گرفتن فرضیات خاص نیست. در این مطالعه، برای هر تقاطع امتیاز مشخصی به دست میآید که بهعنوان امتیاز ناکارایی هر تقاطع لحاظ میگردد و به تصمیمگیرندگان اجازه میدهد تقاطعها را بهطور مناسبی ازلحاظ حادثهخیز بودن، شناسایی و رتبهبندی نمایند. در پژوهش حاضر، یک مطالعه موردی بر روی 25 تقاطع مهم شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی انجام گردید که درنهایت این تقاطعها بر اساس امتیاز ناکارایی رتبهبندی شدهاند و با انجام بهینه کاوی، مقادیر هدف متغیرهای ورودی و خروجی هر تقاطع ناکارا، مشخصشدهاند. این مطالعه ازنظر تعریف شاخصهای ورودی و خروجی، روش حل استفادهشده و همچنین انجام بهینه کاوی بر روی متغیرهای ورودی و خروجی تجربه جدیدی در حملونقل شهری به شمار میآید.
کلید واژگان
تحلیل پوششی دادههاتقاطعهای شهری
بهینه کاوی
کارایی
حملونقل شهری
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01




