• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسۀ تأثیر دو الگوی فعالیت ورزشی ساده (رکاب زدن) و پیچیده (ایروبیک) بر مقادیر عامل رشد عصبی مشتق از مغز و عملکرد شناختی دختران نوجوان

    (ندگان)پدیدآور
    راشکی, زینبصمدی, علینصیری, اسماعیل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    788.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ تأثیر دو الگوی فعالیت ورزشی (ساده و پیچیده) بر مقادیر سرمی عامل رشد عصبی مشتق از مغز (BDNF) و عملکرد شناختی دختران نوجوان بود. بدین‌منظور، نه آزمودنی (با میانگین سنی 9/0±3/17 سال و شاخص تودۀ بدنی 02/3±4/22 کیلوگرم بر متر مربع) به فاصلۀ یک هفته، دو فعالیت ورزشی پیچیده (ایروبیک) و ساده (رکاب زدن)، با شدت متوسط 50 تا 60 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی را انجام دادند. فعالیت ورزشی به مدت 30 دقیقه در سه نوبت 10 دقیقه­ای با فواصل استراحت دو دقیقه­ انجام گرفت. قبل و پس از فعالیت ورزشی به‌منظور سنجش BDNF از آزمودنی­ها نمونۀ خون گرفته شد و برای ارزیابی عملکرد شناختی، آزمون­های شناختی ارقام – نماد و رنگ - واژۀ استروپ توسط آزمودنی­ها کامل شد. برای ارزیابی داده­ها از آزمون آماری t همبسته استفاده شد (05/0>P). بر مبنای یافته­های به‌دست­آمده، تفاوت معناداری در میزان سرمی عامل رشد عصبی مشتق از مغز در مقایسۀ دو الگوی فعالیت ورزشی ساده و پیچیده یافت نشد (723/0=P). همچنین با توجه به نتایج آزمون شناختی رنگ – واژۀ استروپ، فعالیت ورزشی پیچیده نسبت به فعالیت ورزشی ساده بهبود معناداری در عملکرد شناختی را نشان داد (05/0 >P). به‌طورکلی به‌نظر می­رسد، الگوی فعالیت ورزشی (ساده و پیچیده) در دختران نوجوان مشابه آنچه در این پژوهش استفاده شد، تأثیر معناداری بر پاسخ عامل رشد عصبی مشتق از مغز ندارد. با وجود این، فعالیت ورزشی پیچیده دست­کم بر برخی از جنبه­های عملکرد شناختی تأثیر معنادار مطلوب­تری دارد و می­تواند موجب بهبود عملکرد شناختی شود.
    کلید واژگان
    الگوی فعالیت ورزشی
    دختران نوجوان غیرورزشکار
    عامل نوروتروفیک مشتق از مغز
    عملکرد شناختی
    فعالیت ورزشی پیچیده
    فعالیت ورزشی ساده

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-07-23
    1397-05-01
    ناشر
    جهاد دانشگاهی
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس‌ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
    استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
    استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

    شاپا
    1735.5354
    URI
    http://www.sportrc.ir/article_67068.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/54182

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب