مقایسۀ تأثیر دو الگوی فعالیت ورزشی ساده (رکاب زدن) و پیچیده (ایروبیک) بر مقادیر عامل رشد عصبی مشتق از مغز و عملکرد شناختی دختران نوجوان
(ندگان)پدیدآور
راشکی, زینبصمدی, علینصیری, اسماعیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ تأثیر دو الگوی فعالیت ورزشی (ساده و پیچیده) بر مقادیر سرمی عامل رشد عصبی مشتق از مغز (BDNF) و عملکرد شناختی دختران نوجوان بود. بدینمنظور، نه آزمودنی (با میانگین سنی 9/0±3/17 سال و شاخص تودۀ بدنی 02/3±4/22 کیلوگرم بر متر مربع) به فاصلۀ یک هفته، دو فعالیت ورزشی پیچیده (ایروبیک) و ساده (رکاب زدن)، با شدت متوسط 50 تا 60 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی را انجام دادند. فعالیت ورزشی به مدت 30 دقیقه در سه نوبت 10 دقیقهای با فواصل استراحت دو دقیقه انجام گرفت. قبل و پس از فعالیت ورزشی بهمنظور سنجش BDNF از آزمودنیها نمونۀ خون گرفته شد و برای ارزیابی عملکرد شناختی، آزمونهای شناختی ارقام – نماد و رنگ - واژۀ استروپ توسط آزمودنیها کامل شد. برای ارزیابی دادهها از آزمون آماری t همبسته استفاده شد (05/0>P). بر مبنای یافتههای بهدستآمده، تفاوت معناداری در میزان سرمی عامل رشد عصبی مشتق از مغز در مقایسۀ دو الگوی فعالیت ورزشی ساده و پیچیده یافت نشد (723/0=P). همچنین با توجه به نتایج آزمون شناختی رنگ – واژۀ استروپ، فعالیت ورزشی پیچیده نسبت به فعالیت ورزشی ساده بهبود معناداری در عملکرد شناختی را نشان داد (05/0 >P). بهطورکلی بهنظر میرسد، الگوی فعالیت ورزشی (ساده و پیچیده) در دختران نوجوان مشابه آنچه در این پژوهش استفاده شد، تأثیر معناداری بر پاسخ عامل رشد عصبی مشتق از مغز ندارد. با وجود این، فعالیت ورزشی پیچیده دستکم بر برخی از جنبههای عملکرد شناختی تأثیر معنادار مطلوبتری دارد و میتواند موجب بهبود عملکرد شناختی شود.
کلید واژگان
الگوی فعالیت ورزشیدختران نوجوان غیرورزشکار
عامل نوروتروفیک مشتق از مغز
عملکرد شناختی
فعالیت ورزشی پیچیده
فعالیت ورزشی ساده
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
جهاد دانشگاهیسازمان پدید آورنده
کارشناسارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه شاهد، تهران، ایراناستادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران




