مطالعۀ تأثیر مؤلفههای آمیختۀ بازاریابی خدمات بر رضایتمندی هواداران فوتبال
(ندگان)پدیدآور
جابری, اکبرمظلومی سوینی, فرزانهخزائی پول, جوادمرادی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه جذب و حفظ هواداران توسط باشگاههای فوتبال از دغدغههای اصلی در فوتبال حرفهای و صنعت ورزش است که میتواند پتانسیل بالایی را برای درآمدزایی باشگاهها ایجاد کند. هدف کلی پژوهش حاضر، مطالعۀ میزان تأثیر مؤلفههای آمیختۀ بازاریابی بر رضایتمندی هواداران بهعنوان مشتریان عمده در صنعت ورزش فوتبال بوده است. روش این پژوهش توصیفی- پیمایشی، و از انواع تحقیقات کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات آن، ترکیبی از پرسشنامۀ محققساخته (پرسشنامۀ آمیختۀ بازاریابی) و ساختاریافته (رضایتمندیِ زبکار و همکاران (2010) ) است که براساس طیف پنجگزینهای لیکرت طراحی شده است. جامعة آماری پژوهش هواداران تیمهای فوتبال در شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، 381 نفر بهعنوان نمونۀ پژوهش بررسی شدند. پایایی سؤالات پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 91/0 ارزیابی شد و بهمنظور سنجش روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و نظرهای متخصصان مدیریت ورزشی و مدیریت بازاریابی استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای 18SPSS و 18AMOS استفاده شد. همچنین بهمنظور سنجش روایی مدل از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد و براساس نتایج تحلیل مسیر تأثیر همۀ مؤلفههای آمیختۀ بازاریابی خدمات بهجز مؤلفۀ ترویج بر رضایتمندی هواداران تأیید شد. با توجه به اهمیت درآمدهای مالی در ورزش حرفهای پیشنهاد میشود که مدیران ورزشی در حوزۀ فوتبال با مدیریت مؤثر آمیختۀ بازاریابی خدمات در جلب رضایت هواداران اقدام کنند.
کلید واژگان
آمیخته بازاریابیخدمات ورزشی
رضایتمندی
فوتبال
هواداران
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
جهاد دانشگاهیسازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایراندانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران




