• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • طب و تزکیه
    • دوره 19, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • طب و تزکیه
    • دوره 19, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رتبه بندی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی: طراحی شاخص های رتبه بندی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    193.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بدون شک، پایش هدفمند و ساختاریافته عملکرد کیی از اجزای لازم برای ارتقا مداوم یکفیت است. سیستم آموزشی کشور نیز از این اصل مبرا نبوده و برای ایجاد تحرکی قوی و پایا، لازم است تا به صورت برنامه ریزی شده عملکردها سنجیده و با مقایسه امتیازات دانشگاهها، فضایی رقابتی برای پیشرفتی سریعتر در راستای منافع کشور ایجاد گردد.با این باور، و به سفارش معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نظامی برای پایش عملکرد آموزشی دانشگاههای(طرح راد) علوم پزشکی کشور طراحی شد با خصوصیاتی مانند: 1) سادگی در پیاده سازی، 2) تیکه به شاخصهای کلان و پرهیز از ورود به جزئیات، 3)در برگیرنده فرآیندهای اصلی آموزشی، 4) قابل بسط بودن برای آینده، 5) قابل تر یکب با مدلهای مشابه برای پایش عملکرد سایر معاونتهای وزارت بهداشت در راستای تولید ابزاری جامع برای پایش همه جانبه عملکرد دانشگاهها و 6)منطبق بر اهداف کلان ترسیم شده برای نظام آموزش عالی کشور در اسناد بالادستی ماحصل این مطالعه نظام یافته که با بهره گیری از حداکثر توان فکری کشور صورت گرفت، 20 شاخص تر یکبی است که کیی از این شاخصها (تعداد اعضای هیئت علمی تعدیل یافته) برای قابل مقایسه نمودن نتایج دانشگاههای مختلف کشور با اندازه های متفاوت می باشد. سایر شاخصهای تدوین شده برای سنجش یکفیت و کمّیت آموزش دانشگاهها به شرح زیر می باشند 1و 2)تعداد رشته های موجود و نوگشایی شده و غیرمعتبر شناخته شده؛ 3) نوع و مدل برنامه ریزی بلندمدت و شیوه پایش4، 5 و 6) شیوه و تواتر برگزاری و مدیریت جلسات شورای دانشگاه، شورای آموزشی دانشگاه و جلسات کاری معاون ، آن؛ )ثبات مدیریتی در حوزه آموزش؛ 10 ) شفافیت و جامعیت اطلاعات در وب سایتها؛ 11 ) ثبات نمرات دانشجویان در امتحانات پیشرفت تحصیلی؛ 12 ) میزان قبولی دانشجویان در مقاطع بالاتر؛ 13) عملکردهای کلیدی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه در ارتقا یکفی آموزش؛ 14) عملکرد آموزش مداوم؛ 15 ) ارزیابی مدیران ارشد معاونت آموزشی وزارت در مورد عملکرد دانشگاهها؛ 16) شرکت دانشگاهها در جشنواره مطهری؛ 17 ) فعالیتهای نوآورانه ویژه در هر دانشگاه متناسب با مختصات خود؛ 18 ) پاسخگویی آموزش به نیازهای جامعه و نهایتاً 19 ) توجه به اخلاق حرفه ای در آموزش در مدل طراحی شده، ابزارها و شیوه وزن دهی هر کی از این شاخصها تب یین و برای اجرایی نمودن مدل راهکارهای پیشنهادی ارایه گردیده است.
    کلید واژگان
    رتبه بندی
    آموزش
    شاخص
    پایش
    ارزشیابی
    عملکرد

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2010-04-21
    1389-02-01
    ناشر
    معاونت آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی
    Ministry of Health and Medical Education (MOHME), Deputy of Education

    شاپا
    1608-2397
    2251-6239
    URI
    http://www.tebvatazkiye.ir/article_52382.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/53327

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب