بررسی وضعیت بازار دانش آموزش عالی ایران (مطالعه موردی دانشگاههای زیرمجموعهی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استان مازندران)
(ندگان)پدیدآور
بریمانی, خدیجهآقاتبار رودباری, جمیلهآقامیرزایی محلی, طاهرهیوسفی سعیدآبادی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: مشارکت در بازار جهانی مبتنی بر دانش به یک خطمشی مهم و ضروری در کشورهای درحال توسعه تبدیل شده است. این پژوهش به منظورشناسایی وضعیت موجود و مطلوب بازار دانش آموزش عالی ایران انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری خبرگان دانشگاههای زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی استان مازندران به تعداد 50 نفر میباشند. جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامهی محققساخته(وضعیت موجود و مطلوب بازار دانش)مشتمل بر 39جفت سوال متناظر بر اساس مقیاس پنج درجهای لیکرت با هفت بعد استفاده شد. روایی پرسشنامه مورد تایید صاحبنظران قرار گرفت و جهت پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ 94/0 بدست آمد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون ویلکاکسون با بهرهگیری از نرمافزار24 spss انجام شد. یافتهها: از دیدگاه خبرگان دانشگاهی، در تمامی ابعاد و گویههای بازار دانش شکاف وجود دارد. ابعاد از بیشترین تا کمترین شکاف شامل تجاریشدن دانش(3/2-)، بینالمللیشدن (2/2-)، کالاییشدن (1/2-)، استانداردشدن (1/2-)، شرکتیشدن (1/2-)، فراگیرشدن (8/1-) و رقابتیشدن (7/1) بوده است. نتیجهگیری: وضعیت موجود بازار دانش آموزش عالی از نظر خبرگان دانشگاهی مطلوب نبوده و برآوردهکنندهی انتظارات نمیباشد. بر این اساس، بازنگری در سیاستگذاری در آموزش عالی مبتنی بر الزامات بازار دانش، متناسبسازی برنامههای درسی با نیازهای جامعه و صنعت و توجه بیشتر به مسئولیت اجتماعی دانشگاه و ارایه برنامههای آموزشی و انگیزشی برای اساتید، دانشجویان و کارکنان و مدیران دانشگاه در ارتباط با الزامات جهانیشدن و مولفههای بازار دانش و توانمندسازی ایشان ضرورت دارد.
کلید واژگان
ابعاد بازار دانشآموزش عالی
شکاف
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
معاونت آموزشی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکیMinistry of Health and Medical Education (MOHME), Deputy of Education
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، واحد امور دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.
دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، مدیر مرکز آموز شهای آزاد، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
شاپا
1608-23972251-6239




