| dc.contributor.author | پدرام, مهدی | fa_IR | 
| dc.contributor.author | احمدیان چاشمی, شیرین | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T18:48:17Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T18:48:17Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T18:48:17Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T18:48:17Z |  | 
| dc.date.issued | 2013-04-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1392-02-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2013-04-21 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1392-02-01 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | پدرام, مهدی, احمدیان چاشمی, شیرین. (1392). تخمین اندازه بهینه هواپیما و صرفههای مقیاس و طول مسافت در مسیرهای داخلی شرکت هواپیمایی ایران ایر. پژوهشنامه حمل و نقل, 10(3) | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1735-3459 |  | 
| dc.identifier.issn | 2008-3351 |  | 
| dc.identifier.uri | http://www.trijournal.ir/article_11493.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52416 |  | 
| dc.description.abstract | هدف این مقاله بررسی رابطه بین هزینه عملیاتی هواپیما و اندازه هواپیماهای مسافربری و تخمین اندازه بهینه هواپیما در خطوط منتخب داخلی شرکت هواپیمایی ایران ایر برای دوره 1387-1385 است. برای این منظور با استفاده از یک مدل نامتوازن پانل و با تخمین تابع هزینه پیشنهاد شده توسط وی و هانسن (2003)، اندازه بهینه هواپیما، صرفههای مقیاس و صرفههای طول مسیر  در سطح میانگین نمونه مورد استفاده، بررسی شده است.
نتایج این مقاله نشان میدهد که صرفههای اندازه هواپیما در مسیرهای مورد مطالعه وجود دارد.  یافتههای این تحقیق  تایید میکنند که برای هر طول مسیر خاص یک اندازه بهینه هواپیما وجود دارد بطوریکه این اندازه در مسیرهای کوتاهتر کوچکتر از انداره حداقل کننده هزینه هواپیما در مسیرهای بلندتر است که با افزایش طول مسیر افزایش می یابد. این نتایج همچنین نشان میدهد که برای مسیرهای کوتاهتر اندازه بهینه هواپیما بزرگتر از متوسط اندازه مشاهده شده هواپیما است در حالیکه برای مسیرهای طولانیتر این شاخص کوچکتر از اندازه مشساهده شده است. همچنین مشاهده شد زمانیکه هزینه خلبان به صورت درونزا در ارتباط با اندازه هواپیما تعریف می شود به سبب امکان همخطی با اندازه هواپیما خواص مقیاس تابع هزینه تغییر قابل توجهی نمی یابد. | fa_IR | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه حمل و نقل | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of Transportation Research | en_US | 
| dc.subject | ایرانایر | fa_IR | 
| dc.subject | اندازه بهیهنه هواپیما | fa_IR | 
| dc.subject | هزینه عملیاتی | fa_IR | 
| dc.subject | تابع ترانسلوگ | fa_IR | 
| dc.subject | صرفههای مقیاس و طول مسافت | fa_IR | 
| dc.title | تخمین اندازه بهینه هواپیما و صرفههای مقیاس و طول مسافت در مسیرهای داخلی شرکت هواپیمایی ایران ایر | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | الزهرا، علوم اجتماعی و اقتصاد | fa_IR | 
| dc.contributor.department | الزهرا، علوم اجتماعی و اقتصاد | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 10 |  | 
| dc.citation.issue | 3 |  |