یادداشت فنی بررسی رفتار غیرخطی عرشه پلهای بتنآرمه به کمک روش اجزاء محدود
(ندگان)پدیدآور
خیرالدین*, علیدانشیار گروه عمراننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ضرورت توسعه در بسیاری از موارد ایجاب میکند که از یک مسیر برای بارهای سنگینتر و سرعت بیشتر استفاده شود. در بررسی قابلیت مسیر برای عبور بارهای جدید، پلها یکی از بخشهای مهم میباشند که برای تعیین مقاومت باقیمانده آنها علاوه بر مشخصات اسمی باید مسائلی مانند گذشت زمان، توزیع طولی و عرضی بار را در نظر گرفت. همچنین به دلیل تغییر در استانداردهای طراحی و افزایش حجم ترافیک و بارها، درصد زیادی از پلهای قدیمی نیازمند بهسازی می باشند. اغلب گزینه انتخاب بین ساخت یک پل جدید و بهسازی نمونههای جدید مشکل میباشد، لذا یک فاکتور اساسی در تصمیمگیری، دارا بودن اطلاعات کافی در خصوص رفتار عرشه و مقاومت پل میباشد. لذا در این مقاله به بررسی رفتار غیرخطی عرشه پلهای بتنآرمه پرداخته و اثرات افزایش مقاومت خمشی و شکلپذیری اینگونه پلها که ناشی از عمل قوسی ( اثرغشاییفشار) میباشد، مورد بررسی قرار میگیرد. در این راستا، از روش اجزاء محدود غیرخطی استفاده شده و نتایج تحلیل نشان میدهند که تیرهای Tشکل با بال تحت فشار مقاومت و شکلپذیری بیشتری نسبت به تیرهای مستطیلی دارند. همچنین به دلیل شرایط انتهایی تیرها که سبب ایجاد نیروی فشاری در دال میشود (اثر غشایی فشار)، مقاومت و سختی سازه افزایش مییابد.
کلید واژگان
تحلیل غیرخطیعرشه پلهای بتنآرمه
شکلپذیری
بالفشاری
اثر غشایی فشار
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2007-01-211385-11-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
علیرضا مرتضایی**دانشکده مهندسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




