• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر فرم‌های هندسی مختلف ‌کوهان بر عبور ماسه از خطوط در مناطق کویری راه‌آهن

    (ندگان)پدیدآور
    ذاکری, جبارعلیفتحی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.408 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هجوم ماسه­های روان به خطوط موجود راه آهن باعث رسوب ماسه روی خطوط و مسدود شدن خط آهن، کندی سیرو بعضا ًتوقف قطارها­، خروج از خط، صدمه زدن به ساختارو انعطاف خط ،خرابی علائم الکتریکی‌و ناوگان ریلی می گردد.رویکرد این تحقیق بازگذاشتن مسیر عبور ماسه با استفاده ازدال خط کوهاندار بوده است که در این زمینه به بررسی ‌تاثیر فرم هندسی کوهان در عبور ماسه، بهینه کردن فرم‌موجود،تعیین فاصله بهینه فاصله ریل از کف دال ‌و ‌ارایه طرح بهینه جهت حرکت آسان ماسه پرداخته شده است. تحلیلهای سیالاتی درنرم افزار (به کمک مدلسازی عددی) براساس حداقل مقدار ‌رسوب ماسه برروی دال‌­، مشخصات دانه­بندی و ویسکوزیته و میزان ضریب فشردگی ماسه با اعمال سرعت و جهت باد انجام شده است. در این راستا با استفاده از اصول ‌مکانیک سیالات(آیرودینامیک)، محدودیتها و الزامات طراحی و بارگذاری تروارسهای راه­آهن و همچنین دال های طراحی شده­، ‌باکمک نرم افزارRhaino شکلهای‌ مختلف هندسی کوهان که دارای‌رفتار آیرودینامیک مناسبی بوده­اند طراحی و شبیه سازی شده است، ‌این شکلها در ابعاد، ارتفاع و حجم های مختلف نظیر مدل دایره ای­، مدل کمینه شده و... طراحی شده و با نرم افزار  Fluentشبیه سازی انجام شده است. پارامترهایی که‌‌در این تحقیق در مدلهای مختلف مورداستفاده قرار گرفته است، شامل [i] Vf (کسر نسبت حجمی) ، )Massجرم ماسه رسوبی بر دال خط کوهاندار) و )Qدبی ماسه عبوری) و V (حجم فرم هندسی) بوده است که در نتیجه تحلیل های صورت گرفته شکل با فرم دایره ای مخروطی با ارتفاع 20 سانتی متر (M-C20) به عنوان یکی از فرمهای هندسی دارای‌کارایی بهتر برای کوهان معرفی شده و مشخص شده است که مقاطع دایره ای شکل ماسه رابسیار سریعتر از سایر فرمهای بیضی ترکیبی کمینه شده(tmix (M- و بیضی ترکیبی معمولی ((M-tmnx خارج می کنندو با توجه به تحلیل صورت گرفته و بررسی نمودارها افزایش ارتفاع کوهان ها لزوماً باعث افزایش دبی ماسه عبوری در بازه زمانی تحلیل نشده است که لازم است در تعیین ارتفاع کوهان ها دقت مضاعف صورت گیرد.      
    کلید واژگان
    دال خط­
    ماسه های روان
    منطقه ماسه گیر
    شبیه سازی جریان ماسه

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-06-22
    1396-04-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    استاد، دانشکده مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران‌، تهران‌، ایران
    دانش آموخته کارشناس ارشد، شرکت حمل و نقل ریلی رجاء، تهران، ایران

    شاپا
    1735-3459
    2008-3351
    URI
    http://www.trijournal.ir/article_50988.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52240

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب