یک روش ابتکاری برای یک مسئلهی دو هدفه حمل و نقل با کاربرد در مواقع بحران
(ندگان)پدیدآور
اشتهادی, رضاسالاری, مجیدالهیاری, سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بحرانهای ناشی از حوادث طبیعی به علت گستردگی حوزهی اثر و ناگهانی بودن، شرایطی ایجاد میکنند که فرآیند تصمیمگیری و مدیریت را برای مدیران دشوار میسازند. در چنین مواقعی معمولاً به علت اتخاذ تصمیمات شتابزده، بخش قابل توجهی از منابع سازمانی و ملّی به صورتی ناکارآمد به هدر رفته؛ اثربخشی و کارایی خدماتِ ارائه شده به شکل محسوسی کاهش مییابد. از این رو بهرهگیری از روشهایی که توانایی ارائهی راهکارهای بهینه در موضوعاتی مانند امدادرسانی به آسیبدیدگان و به طور خاص حمل و نقل کالاهای امدادی را داشته باشند، اهمیت ویژهای دارد. مسئلهی ارائه شده در این مقاله به بیان مدلی با رویکرد سیاست بهینه برای امدادرسانی و با دو هدف 1) حداکثرسازی مجموع ارزش تقاضای تحویل داده شده به آسیبدیدگان و 2) حداقلسازی هزینهی امدادرسانی (زمان یا مسافتِ طی شده توسط وسایل نقلیهی امدادی) میپردازد. از جمله فرضیاتِ کاربردی این مسئله، عدم امکانِ امدادرسانی مستقیم به برخی از نقاط به علت در دسترس نبودن راههای ارتباطی میباشد؛ لذا تعدادی از نقاط با تحت پوشش قرار گرفتن توسط نقاط ملاقاتشده، خدمت خود را دریافت میکنند. به منظور حل مسئله، یک الگوریتم ترکیبی با تلفیق روشهای «جستجوی همسایگی بزرگ انطباقی (ALNS)[i]» و «جستجوی محلی چند هدفه (MDLS)[ii]» تحت نامِ ALNS×MDLS مطرح شده است. نتایج حاصل نشاندهندهی کارایی روش ارائه شده میباشد.
کلید واژگان
لجستیکمدیریت بحران
ALNS
MDLS
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایراندانشیار، دانشکده مهندسی، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانش آموخته کارشناس ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




