• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 17, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 17, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بهینه‌سازی استراتژی‌های نگهداری و تعمیر پل‌های بتنی راه‌آهن شمال و شمالشرق 2 (محور زیرآب- گرگان) با استفاده از الگوریتم‌ بهینه‌سازی انبوه ذرات چندهدفه

    (ندگان)پدیدآور
    طاهری امیری, محمدجوادهمتیان, میلادحقیقی, فرشیدرضاکیا, نبی الله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    598.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه حمل ‌و ا‌نقل یکی از ارکان صلی رونق اقتصادی در جهان محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین ابزار حمل‌ و ‌نقل در ایران و جهان، راه‌آهن است که دلیل اصلی آن هزینه مناسب در مقابل قابلیت جابه‌جایی و انتقال حجم زیادی از مسافر و کالا می‌باشد. افزایش جمعیت و توسعه مراودات اقتصادی باعث شده تا میزان بهره‌برداری از زیرساخت‌های حمل‌ و ‌نقل و به ‌خصوص راه‌آهن افزایش یابد. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اینکه سامانه‌ی ریلی کشور از قدیمی‌ترین شریان‌های حمل‌و‌نقل می‌باشد، در معرض بحران استهلاک و تخریب قرار دارد. پل‌ها به‌ عنوان مهم‌ترین زیرساخت راه و راه‌آهن، بیشترین آسیب‌پذیری را در پدیده‌ی افزایش بهره‌برداری دارند که در سال‌های اخیر نشانه‌هایی از این آسیب‌پذیری در نقاطی از سامانه‌ی ریلی کشور دیده ‌شده و مسئولین امر را به فکر انداخته است. نکته‌ی حائز اهمیت این است که اگر تمهیدات تعمیر و نگهداری منظم و مقاوم‌سازی جهت افزایش ظرفیت این پل‌ها دیده نشود بهینه‌سازی انبوه ذرات چندهدفه استفاده شده است. همچنین با توجه به چهار سناریو جهت انتخاب تعداد پل‌های تحت تعمیر و 16 حالت مسئله جهت حل توسط الگوریتم تعریف ‌، عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت. تحقیق حاضر پیرو تمامی موارد مذکور و با هدف کمک به سیستم مدیریت پل ایران، با مطالعه‌ی موردی روی پل‌های بتنی قطعه‌ی زیرآب – گرگان محور گرمسار – گرگان راه‌آهن شمال و شمالشرق 2 جمهوری اسلامی ایران به بهینه‌سازی اقدامات اصلاحی آن‌ها پرداخته است. برای بهینه‌سازی اقدامات اصلاحی از الگوریتم فراابتکاری شده، حالت‌های مناسب و بهینه در سناریوها و بودجه‌های مختلف، با هدف به‌ کارگیری در استراتژی‌های تعمیر و نگهداری و کسب بیشترین اثربخشی معرفی شدند.
    کلید واژگان
    پل راه‌آهن
    خرابی
    تعمیر‌ و ‌نگهداری
    بهینه‌سازی چندهدفه
    الگوریتم فراابتکاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی انوشیروان بابل، بابل، ایران
    دانشجوی دکتری، گروه صنایع، دانشگاه علوم و فنون مازندران، ایران
    استادیار، دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی انوشیروان بابل، بابل، ایران
    دانش آموخته کارشناسی، موسسه آموزش عالی طبری بابل، بابل، ایران

    شاپا
    1735-3459
    2008-3351
    URI
    http://www.trijournal.ir/article_110960.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52207

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب