• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 17, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه حمل و نقل
    • دوره 17, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل‌سازی شاخص وضعیت روسازی (PCI) با استفاده از رگرسیون خطی چندگانه و شبکه عصبی انتشار برگشتی

    (ندگان)پدیدآور
    فرج اللهی, امیناحدی, محمد رضاطایفی نصرآبادی, عباسعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    473.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکیازمهمتریناهدافیکسیستممدیریتروسازی،تعییناولویت‌هاوزمانبهینهبرایتعمیرات،از طریقپیش‌بینیوضعیتروسازیاست.درواقعهدفسیستممدیریتروسازی(PMS)،ترمیمونگهداریدر مراحلنخستینخرابیوصرفه‌جوییدرهزینه‌هاست. از این رو در این پژوهش به منظور تعیین شاخص وضعیت روسازی (PCI)، دو مدل رگرسیون خطی چندگانه و شبکه عصبی انتشار برگشتی را برازش داده و قدرت تخمین آنها مقایسه گردید. در این راستا خرابی‌های سه آزادراه کربلا، پل زال و تهران – قم مورد بررسی قرار گرفته، تا بدین وسیله بتوان روش مناسب برای پیش‌بینی شاخص وضعیت روسازی، به منظور شناسایی بهینه‌ترین زمان تعمیر و نگهداری در جهت کاهش هزینه‌های آن، شناسایی گردد. برای دستیابی به هدف مورد نظر برای ارزیابی قطعات (واحدهای نمونه) از نرم‌افزار‌های Micropaver و برای ساخت مدل‌ها از نرم افزار MATLAB و SPSS استفاده گردید. به منظور برداشت خرابی‌های واحد‌های نمونه به فواصل 100 متر و قطعات به فواصل 500 از این مسیر برداشت شد. متغیرهای مورد بررسی در تحلیل مدل‌ها شامل: طول عمر قطعه در زمان بازرسی (ماه)، عرض واحد نمونه، متوسط AADT در طول عمر قطعه، متوسط درصد وسایل نقلیه سنگین در طول عمر قطعه، بیشینه دما در طول عمر قطعه در سال 1396،کمینه دما در طول عمر قطعه در سال 1396 وضخامت روسازی (سانتی­متر) می‌باشد. بر اساس نتایج به دست آمده میزان عملکرد مدل شبکه عصبی بر اساس شاخص میانگین مربعات خطا (MSE) و همچنین شاخص R2که به ترتیب برابر است با 0.95 و 0.87 می‌باشد که در مقایسه با مدل رگرسیون خطی چندگانه (0.139) دارای اعتبارسنجی بیشتری جهت پیش‌بینی وضعیت آینده روسازی می‌باشد. علاوه بر آن با توجه به مدل شبکه عصبی می‌توان دریافت طول عمر قطعه بیشترین اهمیت را در ساخت شبکه عصبی داشته (0.55) و پس از آن بیشینه دما (0.122) و درصد وسایل نقلیه سنگین (0.120) متغیرهای مهم بعدی در پیش‌بینی وضعیت روسازی راه‌ها می‌باشد.
    کلید واژگان
    شاخص وضعیت روسازی
    پیش‌بینی
    شبکه عصبی
    خرابی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
    دانشیار، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
    گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

    شاپا
    1735-3459
    2008-3351
    URI
    http://www.trijournal.ir/article_103405.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/52178

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب