مدلسازی شاخص وضعیت روسازی (PCI) با استفاده از رگرسیون خطی چندگانه و شبکه عصبی انتشار برگشتی
(ندگان)پدیدآور
فرج اللهی, امیناحدی, محمد رضاطایفی نصرآبادی, عباسعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکیازمهمتریناهدافیکسیستممدیریتروسازی،تعییناولویتهاوزمانبهینهبرایتعمیرات،از طریقپیشبینیوضعیتروسازیاست.درواقعهدفسیستممدیریتروسازی(PMS)،ترمیمونگهداریدر مراحلنخستینخرابیوصرفهجوییدرهزینههاست. از این رو در این پژوهش به منظور تعیین شاخص وضعیت روسازی (PCI)، دو مدل رگرسیون خطی چندگانه و شبکه عصبی انتشار برگشتی را برازش داده و قدرت تخمین آنها مقایسه گردید. در این راستا خرابیهای سه آزادراه کربلا، پل زال و تهران – قم مورد بررسی قرار گرفته، تا بدین وسیله بتوان روش مناسب برای پیشبینی شاخص وضعیت روسازی، به منظور شناسایی بهینهترین زمان تعمیر و نگهداری در جهت کاهش هزینههای آن، شناسایی گردد. برای دستیابی به هدف مورد نظر برای ارزیابی قطعات (واحدهای نمونه) از نرمافزارهای Micropaver و برای ساخت مدلها از نرم افزار MATLAB و SPSS استفاده گردید. به منظور برداشت خرابیهای واحدهای نمونه به فواصل 100 متر و قطعات به فواصل 500 از این مسیر برداشت شد. متغیرهای مورد بررسی در تحلیل مدلها شامل: طول عمر قطعه در زمان بازرسی (ماه)، عرض واحد نمونه، متوسط AADT در طول عمر قطعه، متوسط درصد وسایل نقلیه سنگین در طول عمر قطعه، بیشینه دما در طول عمر قطعه در سال 1396،کمینه دما در طول عمر قطعه در سال 1396 وضخامت روسازی (سانتیمتر) میباشد. بر اساس نتایج به دست آمده میزان عملکرد مدل شبکه عصبی بر اساس شاخص میانگین مربعات خطا (MSE) و همچنین شاخص R2که به ترتیب برابر است با 0.95 و 0.87 میباشد که در مقایسه با مدل رگرسیون خطی چندگانه (0.139) دارای اعتبارسنجی بیشتری جهت پیشبینی وضعیت آینده روسازی میباشد. علاوه بر آن با توجه به مدل شبکه عصبی میتوان دریافت طول عمر قطعه بیشترین اهمیت را در ساخت شبکه عصبی داشته (0.55) و پس از آن بیشینه دما (0.122) و درصد وسایل نقلیه سنگین (0.120) متغیرهای مهم بعدی در پیشبینی وضعیت روسازی راهها میباشد.
کلید واژگان
شاخص وضعیت روسازیپیشبینی
شبکه عصبی
خرابی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایراندانشیار، مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
گروه مهندسی عمران، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




