مدل تخصیص بودجه سههدفه نگهداری روسازی راه با استفاده از روش ترکیبی بهینهسازی پارامتریک و توابع حددار
(ندگان)پدیدآور
بابایی, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مسائل مهم در مدیریت روسازی راه، مسأله تخصیص بودجه در قسمتهای مختلف شبکه به منظور نگهداری و اصلاح وضعیت روسازی است. در این مقاله، مدلی سههدفه برای این منظور ارایه شده است، که تابع هدفهای آن عبارتند از: 1) کمینه کردن درصد قسمتهایی از شبکه که در حالت بحرانی و بدتر از بحرانی (غیر از بدترین حالت) قرار دارند، و میبایست برای آنها اقدامات بهسازی انجام داد تا به وضعیت مطلوب برسند؛ 2) کمینه کردن درصد قسمتهایی از شبکه که در بدترین حالت قرار دارند، و برای رساندن آن به وضعیت مطلوب باید اقدامات نوسازی انجام داد؛ و 3) کمینه کردن مجموع هزینه انجام شده به خاطر اصلاحات صورتگرفته در کل دوره برنامهریزی. برای حل مدل سههدفه پیشنهادشده روشی ترکیبی با استفاده از روشههای چندهدفه بهینهسازی پارامتریک و توابع حددار ارایه شده است. نتایج بکارگیری مدل نشان میدهد که علیرغم تصور ذهنی در نگاه اول، اهداف اول و دوم تحت شرایطی دارای تضاد هستند و افزایش یکی ممکن است باعث کاهش دیگری شود، و بنابراین این دو هدف را نمیتوان در غالب یک هدف واحد در نظر گرفت. یکی از خصوصیات مهم روش ارایهشده این است که پیشبینی وضعیت روسازی از روش زنجیره مارکوف در مدل بهینهسازی گنجانده شده است و این موضوع باعث میشود که از پیشبینی و تخصیص سرمایه به صورت جداگانه و در نتیجه رسیدن به حلهای بهینه محلی پرهیز شود.
کلید واژگان
برنامهریزی چندهدفهتخصیص بودجه
تعمیر و نگهداری روسازی راه
زنجیره مارکوف
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار،گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانشاپا
1735-34592008-3351




