ارزیابی مقاومت شیارشدگی و خستگی قیرلاستیکی ترکیبشده با قیر بازیابی شده
(ندگان)پدیدآور
شعبانی, شاهینافرا, رضاقاسمی, مجیدمیرزایی, داوودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
استفاده از پودر لاستیک مستعمل به عنوان افزودنی قیر یکی از موضوعات مورد توجه پژوهشگران در دو دهه اخیر بوده است. استفاده از مواد ضایعاتی به عنوان یک راهکار حفظ محیط زیست و در عین حال بهبود قابل توجه در عملکرد قیر و مطرح نمودن پودر لاستیک به عنوان جایگزین ارزان قیمت تر نسبت به سایر پلیمرها بر اهمیت موضوع افزوده است. در این پژوهش، علاوه بر پودر لاستیک سعی شده از قیر بازیابی شده از خرده آسفالت که یک ماده ضایعاتی محسوب میشود. نیز به عنوان جایگزین قیر تازه استفاده شود. لذا، یک نمونه قیر لاستیکی تهیه و با درصدهای مختلف قیر بازیابی شده ترکیب و مورد آزمایش قرار گرفت. هدف از آزمایشات، بررسی عملکرد شیارشدگی و خستگی قیر حاصل به روشهای جدیدتری مانند روش بازگشت خزشی در چند سطح تنش، جاروب دما، فرکانس و دامنه خطی بوده است. قیربازیابی به نسبت وزنی قیر لاستیکی پایه، جایگزین بخشی از آن شده است. نتایج آزمایشات نشان داد که افزایش 15 تا 25 درصد قیر بازیابی شده به قیر لاستیکی پایه در افزایش مدول مختلط برشی و کاهش زاویه اختلاف فاز نقش قابل توجهی داشته است. بطوریکه باعث بهبود رفتار الاستیک قیر لاستیکی و در نتیجه بهبود عملکرد شیارشدگی قیر گردید ولی به دلیل ماهیت سختکنندگی قیر بازیابی، مقاومت خستگی قیر لاستیکی را کاهش داد.
کلید واژگان
قیر لاستیکیشیارشدگی
خستگی
بازگشت خزشی در چند سطح تنش
جاروب دامنه خطی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-07-231398-05-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، تهرانکارشناسی ارشد، گروه عمران- راه و ترابری، واحد تهران شمال، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
گروه عمران- راه و ترابری، واحد تهران شمال، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




