ارزیابی کیفیت خدمات خطوط مترو در تهران با استفاده از یک روش ترکیبی بر مبنای مدل سروکوال و تکنیک تاپسیس فازی
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, سیده ناهیدنهاوندی, نسیمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ارزیابی کیفیت خدمات سیستم حمل و نقل شهری برای بهبود بهرهوری، افزایش سود و افزایش رضایت مشتریان امری حیاتی است. سازمان های حمل و نقل پارامترهای گوناگون مرتبط با کیفیت خدمات مانند کارایی، قابلیت اطمینان، امنیت و راحتی را به طور منظم ارزیابی میکنند، که این ارزیابی میتواند توسط مشتریان، کارکنان خدمات و متخصصین حمل و نقل انجام شود. با توجه به اینکه ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به مسافران در خطوط مترو ایران با استفاده از روشهای تصمیمگیری چند معیاره کمتر مورد توجه قرار گرفته است، این مقاله تلاش دارد تا کیفیت خدمات ارائه شده توسط خطوط مترو در شهر تهران را با استفاده از یک روش ترکیبی بر مبنای پرسشنامه و تکنیک تاپسیس فازی مورد ارزیابی قرار دهد. روش انجام کار را میتوان در دو مرحله در نظر گرفت. در مرحله اول استخراج پرسشنامه برای جمعآوری داده ها صورت گرفته است. با توجه به اینکه این دادهها به صورت ارزیابی زبانی بهدست آمدهاند، از روش فازی برای تبدیل مقیاس استفاده شده است. در مرحله دوم تکنیک تاپسیس فازی برای انتخاب بهترین گزینه مورد استفاده قرار میگیرد. رویکرد تاپسیس فازی یک امتیاز عملکرد کلی برای ارزیابی کیفیت خدمات گزینهها بدست میآورد و در نهایت یک رتبهبندی از گزینهها انجام میدهد. نتایج مطالعه حاکی از آن است که در بین چهار خط مترو در تهران، خط قرمز، که مسیر حرکت آن از تجریش به سوی کهریزک میباشد، بهترین و خط آبی، که از فرهنگسرا به سمت صادقیه حرکت میکند، پایینترین کیفیت خدمات را، از دید مسافران ارائه میدهند.
کلید واژگان
ارزیابی کیفیت خدمات حمل و نقلمدل سروکوال
تصمیمگیری چند معیاره
تاپسیس فازی
متروی تهران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراندانشیار، مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




