زمانبندی مجدد قطارهای راهآهن شهری مبتنی بر تغییر الگوی توقف-عبور در شرایط ازدحام مسافر
(ندگان)پدیدآور
غلامیان, سیداکبرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه، راهآهن شهری نقش کلیدی در حملونقل عمومی شهرهای بزرگ ایفا میکند چراکه این نوع سیستم حملونقل در مقایسه با سایر شیوههای متداول حملونقل همگانی دارای ظرفیت حملونقل و راندمان بالا در ارائه خدمات به حجم قابلتوجهی از مسافرین است. در این پژوهش، یک مدل بهینهسازی دوهدفه با تلفیق رویکرد زمانبندی مجدد و الگوی توقف-عبور در شرایط ازدحام مسافر بعد از اتمام اختلال ارائه شده است. این مدل بر اساس نرخ ورود مسافر وابسته به زمان، جریان حرکت مسافرین را بر اساس برنامه زمانبندی شبیهسازی میکند. با توجه به پیچیدگی مسائل زمانبندی مجدد حرکت قطارها، یک الگوریتم ابتکاری تولید جواب، مبتنی بر رویکرد تجزیه مسئله، ارائه گردید. اعتبارسنجی مدل زمانبندی مجدد به کمک آزمایشهای عددی و بر اساس دادههای عملیاتی از خطوط راهآهن شهری تهران و پکن انجام شده است. بر اساس نتایج مدل زمانبندی مجدد، با افزایش مجموع زمان سفر قطارها به میزان کمتر از 1% میتوان ازدحام مسافرین در خط 5 راهآهن شهری تهران را حدود 35% کاهش داد. با توجه به ضرورت عکسالعمل سریع بعد از اختلال، الگوریتم زمانبندی مجدد از کارایی لازم برخوردار است. نتایج تجربی نشان میدهد که حتی در مسائل با ابعاد بزرگ، رویکرد حل مسئله دارای کیفیت جواب مناسب و زمان محاسباتی قابلقبولی بوده که این موضوع نشاندهنده کارایی آن در برنامهریزی مجدد قطارهای راهآهن شهری است.
کلید واژگان
راهآهن شهریتقاضای سفر
زمانبندی مجدد قطارها
ازدحام مسافر
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
مربی، دانشگاه پیام نور، گروه مهندسی صنایع، صندوق پستی، تهران- ایرانشاپا
1735-34592008-3351




