کنترل فازی طول و مکان پنجره آینده نگری در رویکرد کنترل آینده نگر برای کاهش مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی
(ندگان)پدیدآور
سعادت, محمداصفهانیان, محسنبهبهانی, سعیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
کنترل آیندهنگر رویکردی جدید در جهت کاهش مصرفسوخت در صنعت حمل و نقل جادهای و ریلی میباشد. در این رویکرد با در نظر گرفتن شیب مسیر پیشرو، تغییرات سرعت توسط یک کنترلکننده فازی تصمیمگیری میشود به نحوی که اگر در مسیر پیشرو یک سربالایی باشد، قبل از رسیدن به آن به گونهای سرعت افزایش مییابد که خودرو به راحتی از آن عبور کند و مصرفسوخت نیز کاهش یابد. در ساختار این الگوریتم قسمتی از مسیر پیشرو به عنوان پنجره آیندهنگری لحاظ میشود که میانگین شیب نقاط داخل آن بیانگر شیب مسیر پیش رو میباشد. طول پنجره آیندهنگری و فاصله آن از مکان لحظهای خودرو، دو پارامتر اصلی الگوریتم آیندهنگر محسوب میشوند که روی عملکرد آن تاثیرگذارند. در این مقاله طول و مکان پنجره آیندهنگری بر خلاف پژوهشهای قبل که این دو پارامتر را طی کل مسیر حرکت ثابت در نظر میگرفتند، به طور دینامیکی و با توجه به سرعت خودرو و واریانس شیب نقاط داخل پنجره توسط یک کنترلکننده فازی تغییر میکنند. نتایج حاصل از شبیهسازی حرکت قطار با استفاده از رویکرد پیشنهادی بیانگر عملکرد بهتر الگوریتم و افزایش صرفه جویی سوخت میباشد.
کلید واژگان
کاهش مصرف سوختکنترل آیندهنگر
پنجره آیندهنگری
کنترل فازی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، نجف آباد، ایراندانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
استادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




