اولویتبندی گزینههای طراحی مسیر راه آهن دورود- اندیمشک با استفاده از فرایند تحلیل شبکهای (ANP) و تکنیک دیمتل (DEMATEL)
(ندگان)پدیدآور
نصر آزادانی, سید مسعوداکبری ورمزیار, میلادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تصمیمگیری مرتبط با اختصاص منابع مالی به پروژههای بازسازی، نوسازی،ساخت و یا بهسازی زیرساختهای حمل و نقل مسئله ای کلیدی در تمام شبکههای حمل و نقلی و خصوصا در کشورهای در حال توسعه است. این مسئله در کشورهایی که با مشکلات و بحران های اقتصادی و همچنین منابع محدود از یک سو و از سوی دیگر نیاز شدید به زیرساختهای بهتر به عنوان شرط لازم توسعه اقتصادی روبرو هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. در طرحهای ریلی به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری و اختصاص منابع مالی فراوان مسئله انتخاب بهینهترین گزینه توسعه و طراحی مسیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گزینه ای که علاوه بر معیارهای فنی و کمی، معیارهای کیفی مورد نظر تصمیم گیر و کارفرما را برآورده کند. لذا برای حل مسائل این چنینی روشهای تصمیم گیری چند معیاره که با در نظر گرفتن معیارهای مختلف کمی و کیفی به اولویت بندی گزینههای موجود می پردازند کاربردی و مفید هستند. در این مقاله سعی داریم ضمن بررسی الگوریتمها و روشهای اولویتبندی و تصمیم گیری در پروژههای حمل و نقلی و ریلی و مقایسه آنها، به انتخاب کاراترین روش در اولویت بندی طرح های ریلی با در نظر گرفتن شاخصهای کمی و کیفی پرداخته و سپس به ارزیابی گزینههای طراحی مسیر راه آهن دورود- اندیمشک با استفاده از روش تحلیل شبکهای (ANP) بپردازیم.همچنین به بررسی اثرات و روابط درونی معیارها را با استفاده از تکنیک دیمتل پرداخته شود.
کلید واژگان
راهآهناولویت بندی
فرایند تحلیل شبکه ای
DEMATEL
ANP
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه خط و سازه های ریلی، دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایراندانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی راهآهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
شاپا
1735-34592008-3351




